معادن، مانع ثبت جهانی دماوند شدند

ستاد یا کارگروهی در استان مازندران، توسط وزیر کشور و با محوریت استانداری برای رفع مشکلات منطقه دماوند نظیر زباله و ساخت‌وسازها در حاشیه، تشکیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پورنگ پورحسینی، معاون کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی کشور، در نخستین جلسه کارگروه گردشگری در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اعلام این خبر گفت: با توجه به مشکلات و چالش‌ها در قله دماوند، این اثر ثبت جهانی نخواهد شد و به همین دلیل همه مسوولان در مورد وضعیت فعلی این اثر طبیعی مسوول هستند و باید یک اقدام آنی صورت گیرد.

کویر لوت، جزیره قشم و کوه دماوند سه نامزد ایران برای ثبت در فهرست جهانی آثار طبیعی یونسکو بودند که به‌دلیل بهره‌برداری شرکت‌های معدنی، پرونده دماوند برای ثبت در فهرست یونسکو با مشکل مواجه شده است.

محمد محمدپور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با تاکید براینکه راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات این معادن وجود دارد، یادآور شد: به‌دلیل اهمیت این قله به‌عنوان بام ایران، سازمان صنعت، معدن وتجارت آمادگی خود را برای کمک در ثبت جهانی شدن نام دماوند اعلام و اقدام می‌کند.

در حال حاضر هفت واحد معدنی و تولیدی در دامنه‌های قله دماوند فعالیت می‌کنند که برخی از آنان در ارتفاع بیش از ۲۲۰۰ متر مشغول بهره‌برداری هستند و کنده‌کاری‌های ناشی از فعالیت معادن و ساخت‌وسازها، تن دیو سپید پای دربند را پاره پاره کرده است. از این‌رو، سازمان میراث فرهنگی به دنبال این است که برای هرچه بهتر شدن منطقه دماوند، کدهای ارتفاعی را تغییر داده و محدودیت‌ها را به ارتفاع پایین‌تری برساند؛ همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت به هیچ وجه برای معادن در ارتفای دو ۲۲۰۰ متر پروانه صادر نخواهد کرد.