گروه گردشگری: صبح روز گذشته از فاز اول فروشگاه مجازی صنایع‌دستی ایران با نام «دستینه کالا»، رونمایی شد و قرار است فاز دوم آن در روز جهانی صنایع‌دستی، یعنی ۲۰ خرداد ماه، در میلان ایتالیا افتتاح شود. به گزارش «ایسنا»، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افتتاح این فروشگاه مجازی را یک رخداد بزرگ دانست و ابراز امیدواری کرد که چنین اتفاق‌هایی در سال‌جاری بیشتر تکرار شود. بهمن نامور مطلق که اولین کالای دستینه کالا را خریداری کرد، افزود: یکی از سیاست‌های اصلی سازمان، توسعه بازار و عرضه صنایع‌دستی در کشور است. در حال حاضر در تولید وضعیت خوبی داریم و جزو سه کشور اول دنیا محسوب می‌شویم؛ اما در تجارت جزو سی‌امین کشور هستیم و این یعنی ما از کشورهای پس‌مانده در این زمینه هستیم. وی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد نظام‌های عرضه و فروش، این امکان به‌وجود آید که به عرصه تجارت در این حوزه کمک شود. به گفته نامور مطلق، رویکرد معاونت صنایع‌دستی تقویت بازارهای موجود سنتی‌، گسترش و نظام‌های بازارهای جدید است و معاونت تحت مدیریت وی برآن است تا بازارهای سنتی را احیا کند. وی خاطرنشان کرد: امروز یکی از قطب‌های گردشگری بازارهای سنتی صنایع‌دستی است و باید حداقل بخشی از تیمچه‌ها را پس بگیریم.

معاون صنایع‌دستی با بیان اینکه هدف تقویت فروشگاه‌هایی است که در سطح شهر گسترده شده‌اند، تصریح کرد: سال گذشته دوستان ما در دفتر بازرگانی توانستند با فروشنده‌های صنایع‌دستی گفت‌وگوهای رودر روی خوبی برقرار کنند. وی توسعه نمایشگاه‌های موقت را که از ۲۰ سال اخیر شروع شده است، یکی دیگر از کارهایی برشمرد که قرار است در این حوزه صورت بگیرد‌.

نامور مطلق با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی آمار فروش نوروزی صنایع‌دستی، از حمایت از پیشنهادهای خوب برای تقویت و راه‌اندازی بازارچه‌های مجازی خبر داد و افزود: نوع دیگر از بازارچه‌هایی که باید آن را تقویت کنیم بازارچه‌های دائمی در سطح شهرستان‌ها است؛ در حال حاضر نزدیک به ۱۰ بازارچه راه‌اندازی شده‌اند یا در حال راه‌اندازی هستند و شعار ما در این زمینه این است که هر شهرستان دست‌کم یک بازارچه صنایع‌دستی داشته باشد.

نامور از فعالیت بازارچه‌های سیار نیز سخن گفت که نمونه‌ای از این بازارچه در شهرستان اراک وجود دارد و یک اتوبوس در حال حرکت محصولات صنایع‌دستی را عرضه می‌کند. وی در این خصوص تصریح کرد: این الگو به صورت نظام‌مند همچنان در حال پیشرفت است و امیدوارم که تقویت شود و وزارت صنایع هم در این زمینه به ما کمک کند تا این الگوی ایرانی را توسعه دهیم و به این فکر کنیم که چطور می‌شود این الگو را به خارج از کشور هم برد.

وی حراجی‌ها را گونه دیگری از فعالیت‌های تجاری عنوان و اضافه کرد: روی این گونه به‌طور جدی حساب باز کرده‌ایم. سال گذشته در یک حراجی دو ساعته نزدیک به چهار میلیارد تومان گردش مالی به وجود آمد، این در حالی است که در نمایشگاه صنایع‌دستی خردادماه پارسال تنها حدود یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان فروش داشتیم.