گفته می‌شود وجه تسمیه طبس (تبس) به دلیل گرمای زیاد آن کلمه «تب بس» بوده است، به معنای جایی که بسی گرم و متوب است. حال با فرض درستی این روایت شاید حالا آخرین فرصت این روزها برای سفر به طبس باشد، پیش از آنکه تب آن بالاتر برود. طبس شهری کویری در غرب خراسان جنوبی است که پیشتر جزئی از استان یزد بود. جاذبه‌ها و دیدنی‌های این منطقه می‌ارزد به اینکه در اولین فرصت پیش از آغاز تابستان گرم این منطقه بار سفر ببندیم و از آن دیدن کنیم.

جنگل سنو که در ۲۴ کیلومتری شهرستان طبس واقع شده است یکی از این جاذبه‌ها است. بیشتر اراضی این منطقه کوهستانی است و ارتفاعات صعب‌العبور و البته بسیار زیبایی دارد که طبیعت گردان را به خود می‌خواند. در ادامه دره‌ «سردر» در ۳۰ کیلومتری شرق شهر طبس و ۵ کیلومتری روستای توریستی خرو و در مسیر چشمه آبگرم تنگه مرتضی‌علی به طاق زیبای شاه‌عباسی برخورد می‌کنیم که بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد و میان دو کوه نزدیک به هم ساخته شده و بنایی آجری است که در قسمت بالا و یا تاج آن سنگ به کار رفته است. سد تأخیری عباسی هم یکی از نمونه‌های عالی خلاقیت، دوراندیشی و سخت‌کوشی ایرانی است. این سد ۲۵ متری که در میان مردم محلی به طاق عباسی معروف است، یک نمونه بی‌نظیر توسعه پایدار محسوب می‌شود. غار حلوان نیز یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه است. این غار در روستای حلوان در ۷۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان طبس قرار دارد. مسیر دسترسی به این غار بعد از روستای حلوان و طی مسافت تقریبا ۱۵ کیلومتر از جاده خاکی است.

درون شهر طبس هم زیبایی های فراوانی برای تماشا یافت می‎شود از جمله؛ باغ گلشن یکی از باغ های نادر ایرانی است که آب جاری دائمی در آن جریان دارد؛ یا بنای تاریخی ارگ طبس که دیدن آن خالی از لطف نیست. به این لیست اضافه کنید روستای اصفهک، روستای ازمیغان، شالی‌کاری و نخیلات و فهرست بلندبالایی از مناطق دیدنی دیگر در این منطقه را که بسته‌ای مناسب برای آخرین سفر قبل از شروع تابستان را به شما ارائه می‌کند.