نشست نوروزی معاون رئیس‌جمهوری با سرمایه‌گذاران گردشگری مازندران

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: باید تلاش کنیم تا بتوانیم مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری را رفع کنیم. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مسعود سلطانی‌فر، ۱۲ فروردین در جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری که در ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران برگزار شد، با بیان اینکه اگر مشکلات ریشه‌یابی نشود، بخش گردشگری نمی‌تواند بهبود یابد؛ خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در برنامه ششم یک ردیف مهم برای گردشگری کشور تعیین کردند که بسیار مطلوب است و برای رفع مشکلات به ما کمک می‌کند. معاون رئیس جمهوری افزود: رویکرد دولت تدبیر و امید، فارغ از کاهش قیمت نفت، توجه به حوزه گردشگری است.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه باید گردشگری را همگانی کنیم، گفت: تفاهم‌نامه‌ای مبادله می‌کنیم تا مشکلات قوانین و مقررات حوزه گردشگری تسهیل شود. وی با بیان اینکه امسال دولت بنا دارد با اتخاذ تدابیر لازم، سود تسهیلات را کاهش دهد، ادامه داد: در این زمینه سود سپرده‌ها هم باید کاهش یابد. سلطانی‌فر با اشاره به برداشت‌ها و برخوردهای منطقه‌ای و خاص، تصریح کرد: می‌خواهیم این مشکلات را رفع کنیم و از قوانین یکپارچه استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه از محل گردشگری خارجی در سال ۹۲، درآمد ۶ و نیم میلیارد دلاری داشتیم، ادامه داد: درآمد ما در این حوزه، نیم درصد کل کشورهای جهان بوده است؛این در حالیست که سهم ما از ۱۲۵۰ میلیارد دلار درآمد گردشگری خارجی دنیا باید سه درصد باشد. این مسوول با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته گردشگری در کشور، از هم گسیخته شد، گفت: گردشگری به جای داشتن یک متولی، چندین متولی در کشور دارد. سلطانی‌فر با این تاکید که باید نهادینه شود، گردشگری نه تنها باعث تخریب فرهنگی نیست بلکه توسعه فرهنگی را به همراه دارد، افزود: از موثرترین راه‌های صدور انقلاب، جذب گردشگر خارجی است. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه ورود قطار گردشگران خارجی، توریست‌های متمول را وارد کشور کرد، ادامه داد: متقاضیان زیادی در این زمینه داشتیم که با دو قطار، چهار تور اروپایی وارد کشور شدند و هیچ اتفاقی هم نیفتاد.

وی با بیان اینکه از مصاحبه این افراد در بازگشت به کشورهای خودشان، کتاب تهیه کردیم، تصریح کرد: وقتی یک گردشگر اروپایی به ایران سفر می‌کند، با واقعیت‌ها مواجه می‌شود و ۹۹درصد از گردشگرانی که به کشور آمدند از این سفر راضی بودند.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه نیازمند گسترش آموزش کارکنان مراکز اقامتی هستیم، اظهار کرد: عزم و اراده جدی و گسترده اگر روی این موضوع متمرکز شود چند سال طول می‌کشد تا نیروی انسانی مورد نیاز این حوزه را آموزش دهیم.

وی با بیان اینکه در یک هتل باید حداقل ۱۷ تخصص داشته باشیم تا یک هتل مدیریت شود، ادامه داد: هتل‌های با گریدهای بیشتر، تا ۳۸ مورد تخصص لازم دارند.