گروه گردشگری: طرح جامع گردشگری آشوراده در دست تهیه است. به گزارش «ایرنا»، سعید شیرکوند، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، در جریان سفر به استان گلستان به‌منظور بررسی عملکرد و بازدید از روند خدمات‌دهی ستاد سفرهای نوروزی و طی جلسه کمیته راهبردی طرح منطقه گردشگری آشوراده، با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح منطقه گردشگری جزیره آشوراده باید پنجره واحد و اراده دسته جمعی برای همکاری بخش دولتی و بخش خصوصی وجود داشته باشد، گفت: برای اینکه تمام ملاحظات زیست محیطی، منابع طبیعی و وزارت نیرو در نظر گرفته شود، این طرح توسط مشاور و با همراهی تیمی حرفه‌ای از استادان دانشگاهی کشور و استان گلستان در دست تهیه است و سازمان همیاری‌ شهرداری‌ها که متعلق به فرد خاصی نیست و منافع حاصل از آن به تمام شهرداری‌های استان تعلق دارد، به عنوان سرمایه‌گذار مادر طرح انتخاب شده و این سازمان با انتخاب مشاور، اقدامات مطالعاتی منطقه را آغاز کرده و قرار است که حداکثر ظرف ۶ ماه این طرح آماده و در اختیار این سازمان قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: پس از دریافت مطالعات، این طرح توسط دو سازمان میراث فرهنگی و حفاظت محیط‌زیست برای تصویب و اخذ تاییدیه و استعلام‌های لازم بررسی می‌شود و به مرحله فراخوان سرمایه‌گذار جزء برای آغاز عملیات اجرایی می‌رسد. شیرکوند با اشاره به اینکه در دولت جدید، دو سازمان میراث فرهنگی و حفاظت محیط زیست مامور بررسی ابعاد مختلف این منطقه شدند و پس از برگزاری جلسات متعدد با مقامات کشور و استان و طرح تمام مباحث این دو سازمان روی کلیاتی به توافق رسیدند، گفت: براساس این توافق مقرر شد بخشی از مجموعه ۶۸۰ هکتاری اراضی آشوراده به‌عنوان حریم و منطقه حفاظت شده خارج شود و ۳۸۰ هکتار از این اراضی براساس مطالعات قبلی به پروژه گردشگری اختصاص یابد؛ که تنها ۱۰ درصد آن به ساخت‌وساز تعلق می‌گیرد. وی همچنین اضافه کرد: بر اساس این توافق سازمان همیاری‌ها در ابتدا باید از طریق مشاور طرح جامع و تفصیلی ۳۸۰ هکتار منطقه آشوراده را با تعریف کاربری‌ها، منطقه‌بندی، نحوه بهره‌برداری و به‌کارگیری سازه‌ها تهیه کند. معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان، طرح مباحث متعدد از سوی افراد مختلف را خیال‌پردازی یا دریافت اطلاعات غلط بیان کرد و افزود: هنوز طرح جامع آشوراده تهیه نشده و پس از تهیه می‌توان آن را نقد کرد.

شیرکوند دو سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست را بهره‌بردار و ناظر این پروژه اعلام کرد و گفت: مالک منطقه آشوراده، منابع طبیعی است.

معاون سازمان میراث فرهنگی همچنین تاکید کرد: این سازمان هیچ پروژه‌ای را شروع نمی‌کند و قرار نیست دولت رقیب بخش خصوصی باشد و بنگاهداری کند؛ بلکه از افراد برای سرمایه‌گذاری در هر حوزه این بخش حمایت و آنها را برای دریافت تسهیلات بانکی معرفی می‌کند.

شیرکوند افزود: این سازمان بین ۶ تا ۸ درصد از سود بانکی تسهیلات پروژه‌ها را می‌پردازد و از این طریق منجر به ورود حرفه‌ای به صنعت گردشگری می‌شود.

در همین راستا، وی با تاکید بر حمایت دولت از پروژه‌های گردشگری در قالب ارائه تسهیلات با نرخ سود کمتر از بخش صنعت و تولید ادامه داد: علاقه‌مندان اجرای طرح‌های گردشگری، از محل صندوق توسعه ملی تسهیلاتی با نرخ سود ۱۶ درصد، از محل منابع ارزی با سود ۶ درصد و از منابع داخلی بانک‌ها با نرخ سودی بین ۶ تا ۸ درصد می‌گیرند.

این مقام مسوول در پایان به آغاز به‌کار تدوین طرح جامع برخی استان‌ها اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۱۶۸ منطقه نمونه گردشگری در کشور داریم که قبل از آشوراده مصوبه هیات وزیران پیدا کرده‌اند و تا زمانی که طرح جامع آنها با ابعادش تهیه، مشخص و تصویب نشود، هیچ اقدامی را در آنها شروع نمی‌کنیم.