گروه گردشگری: آخرین نشست شورای تشکل‌های گردشگری در سال ۹۳ با محوریت مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه‌های گمرکی در حوزه گردشگری برگزار شد. در این نشست نمایندگان مجلس، نمایندگانی از هتلداران، آژانس‌داران، تورگردانان، اصحاب رسانه و سازمان میراث و گردشگری حضور داشتند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری در این جلسه با تاکید بر اینکه در طرح بودجه سال ۹۴، ۲۵ درصد از اتکای اقتصاد به نفت کاسته شده است و در سال ۹۵ نیز ۲۰ درصد دیگر از آن کاسته خواهد شد، گفت: بهتر است جایگزینی برای این بخش معرفی کنیم و گردشگری می‌تواند بهترین جایگزین باشد.

جواد هروی درخصوص نگاهی که مسوولان به گردشگری دارند، گفت: گردشگری از منظر عموم مدیران ما مقبول نیست، چراکه بیشتر آنها از نوآوری می‌ترسند. رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری ادامه داد: با وجود آنکه هیچ‌یک از اهداف برنامه توسعه پنجم محقق نشده‌اند باید تلاش کنیم تا جهشی در برنامه ششم توسعه ایجاد شود. من به عنوان قانون‌گذار اعلام می‌کنم که خروج از نگاه فله‌ای و ورود به دیدگاه قانونمند و تبدیل گردشگری به اصول ثابت مملکت می‌تواند راهگشا باشد.

در ادامه این نشست علی‌اصغر شالبافیان، عضو هیات علمی دانشگاه سمنان درباره قوانین مالیات بر ارزش افزوده توضیح داد: در این خصوص طرحی داده شده است که امکان بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده در فرودگاه را امکان‌پذیر می‌کند. این طرح برای گردشگری در نظر گرفته شده است و احتمال دائمی شدن آن وجود دارد.

این استاد دانشگاه از اصلاحات قانون صادرات و واردات در بخش گمرکی نیز خبر داد و گفت: بهتر است این مهم در قانون برنامه ششم توسعه اضافه شود تا چنین معافیت‌هایی شامل حال گردشگری نیز بشود. ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز گفت: از یکسو ۸ درصد ارزش افزوده را باید بر نرخ‌ها اعمال کنیم و از دیگر سو هتلداران ۱۵ درصد حق سرویس از گردشگر می‌گیرند. این به آن معنا است که گردشگر باید ۲۴ درصد پول بیشتر بدهد، علاوه‌بر آن در دی ماه نیز ۲۰ درصد افزایش نرخ اعمال شد. در چنین شرایطی قابلیت رقابت با نرخ‌های کشورهای همسایه را نداریم.

وی ادامه داد: تمام این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که سالانه حدود ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ گردشگر را از مرزها وارد می‌کنیم اما قانونی برای ورود ماشین‌های پلاک موقت در حوزه گردشگری نداریم. رضا اباذری، رئیس انجمن آژانس‌داران تهران، نیز در ادامه این نشست درخصوص نبود شرکت‌های منسجم در حوزه حمل و نقل جاده‌ای در حوزه گردشگری سخن گفت.

وی از لزوم تسهیل هزینه‌ای گمرک برای ورود اتومبیل‌های خاص حمل و نقل گردشگران صحبت کرد و ادامه داد: صنعت گردشگری نیازمند وارد کردن اتومبیل‌های VIP خاص برای گردشگر است که البته هزینه‌های گمرکی وارد کردن آنها بسیار سنگین است. باید بتوانیم تعرفه‌هایی در این خصوص داشته باشیم تا گمرک به شروطی مانند امکان فروش نداشتن این اتومبیل‌ها برای چند سال، اجازه ورود بدون دریافت هزینه‌های گمرکی را بدهد.

جمشید حمزه‌زاده، رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های ملی گردشگری نیز با اشاره به آنکه فعالان گردشگری درصدد کسب معافیت صد درصدی این صنعت از مالیات هستند، یادآور شد: تاکنون موفق شده‌ایم معافیت ۵۰ درصدی را تثبیت کنیم.

او همچنین به نیاز هتلداران به وارد کردن تجهیزات خاص اشاره کرد و گفت: نگاه گمرک به کالاها و تجهیزات گردشگری همانند کالاهای لوکس است و حداکثر تعرفه گمرک را برای آن در نظر می‌گیرند. این درحالی است که بهتر است برای آنکه بتوانیم هتل‌ها را تجهیز کنیم در این تعرفه‌ها بازنگری اتفاق بیفتد.

در پایان این نشست، اسدالله درویش امیری، معاون امور پارلمانی سازمان میراث فرهنگی به تاثیر سیاست‌های گذشته و بخشی از شرایط تحریم در رکود همراه با تورم موجود اشاره کرد و از قوانین خاک گرفته‌ای سخن گفت که نیاز است مورد توجه قرار گیرند و بر لزوم برگزاری جلسات مستمر در حوزه گردشگری تاکید کرد. اما در نهایت وی نیز همچون سایر مسوولان سازمان میراث و گردشگری بر لزوم برگزاری چنین جلساتی بدون حضور خبرنگاران تاکید کرد، درحالی که خبرنگاران حوزه گردشگری عضو کمیته اطلاع‌رسانی این تشکل

هستند!