تشکیل کارگروه ساماندهی تعطیلات

گروه گردشگری: کارگروهی برای پیگیری بحث ساماندهی تعطیلات در سازمان میراث فرهنگی شکل گرفت. مدیر کل بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» با اعلام این خبر گفت: در سازمان میراث، کارگروهی برای ساماندهی تعطیلات شکل گرفته و دفتر آموزش و مطالعات گردشگری متولی این کار است. این مرکز مسوولیت برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها را برعهده دارد. تابه‌حال برای بررسی دقیق و کارشناسانه مساله، چندین نشست برگزار شده که در آن کارشناسان و دست‌اندرکاران مختلف به بحث و تبادل نظر پرداختند. خلدی نسب این کارگروه را محل مناسبی برای تجمیع آرای بخش‌های مختلف دانست و افزود: سعی می‌شود در این کارگروه با همفکری دستگاه‌های مرتبط به ابعاد مختلف بحث ساماندهی سفر پرداخته و محدودیت‌های آن در بحث قانون‌گذاری، تقویمی یا حتی قضایی و... به روشنی بررسی شود. تا در نهایت با تجمیع این دیدگاه‌ها بتوانیم دستورالعمل کاملی استخراج کنیم.

مدیرکل بازاریابی سازمان میراث فرهنگی در ادامه، بحث ساماندهی تعطیلات را یکی از دغدغه‌های مهم این سازمان دانست و افزود: گردشگری کشور به‌دلیل مواجهه مستقیمی که با این مساله دارد آن را پیگیرانه دنبال می‌کند. در ایام نوروز و تابستان که تعطیلات ما در آن متمرکز شده همه مسافران به مقاصد سنتی مشخصی مانند شمال ایران، یا مشهد و اصفهان می‌روند، که تراکم را در آن نقاط بالا می‌برد و فشار زیادی به این شهرها وارد می‌کند، از سوی دیگر مناطقی هم هستند که در این پروسه نادیده می‌مانند. این یعنی تمرکز سفر در زمان‌ها و مکان‌هایی خاص که در درازمدت آسیب محسوب می‌شود. یکی از اهداف سازمان میراث فرهنگی از پیگیری این بحث نیز حل این مشکل به شکل ریشه‌ای و اساسی است.

انتقال تعطیلات به پایان هفته

خلدی نسب اجرایی شدن این طرح را در گرو وجود انعطافی برای انتقال بعضی از تعطیلات به آخر هفته دانست و خاطر نشان کرد: بخش دیگری از بحث‌های مطرح شده در کارگروه حول ساماندهی تعطیلات مرتبط با ولادت‌ها یا حتی سوگواری‌ها بود، که این کار مستلزم بحث و بررسی دقیق در تعطیلات تقویم قمری، مراجعه به متخصصان و امکان سنجی این امر است.

وی برگزاری جلسات مشترک با وزارت کشور، وزارت آموزش پرورش، مرکز پژوهش‌های مجلس و سایر نهادهای مرتبط با این مساله را نقطه مناسبی برای ورود به این بحث دانست و افزود: در این جلسات بحث‌های خوبی حول تقسیم تعطیلات تابستان در طول سال و افزایش تعطیلات آخر هفته شد. براساس نظر کارشناسان، توزیع تعطیلات در طول سال به افزایش بازدهی کارکنان منجر می‌شود و این فرصت مغتنمی برای دستگاه‌های اجرایی است.

مدیر کل بازاریابی سازمان میراث در ادامه تاکید کرد: درباره این مساله باید رایزنی‌های جدی با آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی صورت گیرد تا بتوانیم تعطیلات را به تقویم آموزشی وارد کنیم. زمان فراغت کافی که به‌طور منظم در آخر هفته به دانش‌آموزان و دانشجویان داده می‎شود، موجب تمدد اعصاب و بالا رفتن توان یادگیری و ادراک آنان می‌شود؛ حتی اگر قرار باشد مثلا در دو روز آخر هفته به تعطیلات کوتاهی در حوالی شهر یا منطقه خود بروند. خلدی نسب با اشاره به تحقیقاتی که در سایر کشورها برای بررسی نسبت بهره‌وری کارکنان و وجود تعطیلات منظم در تقویم کاری آنان شده بود اضافه کرد: تحقیقات نشان از رابطه مستقیم این دو متغیر و افزایش راندمان کاری می‌دهد. و در ادامه تاکید کرد: ما در حال حاضر در کشور خودمان با کمک مراکز علمی نیازمند یکسری تحقیقات عمیق و دامنه دار هستیم تا بتوانیم به نتایج علمی و قانع‌کننده و قابل ارائه‌ای به دستگاه‌های قانون‌گذار برسیم. تا بتوان در یک بحث اقناعی این طرح را پیش برده و عملی کنیم.

این مقام مسوول در پایان با اشاره به ایراداتی که در حال حاضر به طرح وارد می‌کنند، از جمله کاهش ساعات کار و در نتیجه کاهش میزان تولید افزود: در یک نگاه کلی به نظر می‌رسد که یک روز یا یک ساعت تعطیلی می‌تواند روی گردش اقتصادی اثر بگذارد، آن را دچار اختلال کند و در یک روند تسلسلی در تولید ایجاد وقفه می‌کند، اما یک نگاه کارشناسانه و دقیق در سیستم فعلی با ساعت‌های کار بالا (گاه تا ۱۲ ساعت در روز) و راندمان پایین، نشان می‌دهد که باید برای بالا بردن انگیزه کارکنان تغییراتی در این سیستم ایجاد شود که یکی از این تغییرات مثبت می‌تواند همین افزایش روزهای تعطیل بدون کاهش محسوسی در ساعات کار باشد. به نظر می‌رسد در روزهای اخیر با مطرح شدن مجدد بحث ساماندهی تعطیلات و ارائه طرح مشخصی از سوی دولت، طرح مذکور بعد از سال‌ها خاک خوردن در بایگانی‌ها بالاخره به جریان افتاده و در حال تعیین تکلیف است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در کلیات این طرح آمده است که در ادارات با رعایت ۴۴ ساعت کاری در هفته، پنج‌شنبه‌های نیمه اول سال در تمام کشور و پنج‌شنبه‌های تمام سال در کلان‌شهرها تعطیل می‌شود. در این پیشنهاد ۱۵ روز به‌عنوان تعطیلات مذهبی، چهار روز به‌عنوان تعطیلات ملی، پنج روز تعطیلات نوروزی، سه روز تعطیلات تابستانی، چهار روز تعطیلات زمستانی، ۵۲ روز تعطیلات جمعه و ۲۷ روز تعطیلات پنج‌شنبه و در مجموع ۱۱۰ روز تعطیل رسمی ارائه شده است.