گردشگران هنگام خرید تور، قرارداد خود را با آژانس‌ فراموش نکنند. رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران با بیان این مطلب به «ایسنا» درباره حجم تبلیغات آژانس‌ها برای فروش تور و ارزان‌نمایی‌هایی که در برخی از این تبلیغات صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در شیوه بازاریابی و تبلیغات اعلام نرخ‌های متنوع برای تورهای گردشگری منعی ندارد؛ اما درباره تورهایی که زیر قیمت اعلام و تبلیغ می‌شوند، ولی با نرخ بیشتر عرضه می‌شوند، لازم است پیشگیری‌هایی صورت گیرد؛ مثلا ما به مسافران توصیه می‌کنیم حتما هنگام خرید با آژانس قرارداد ببندند. ما و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همواره و مخصوصا پیش از نوروز این اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهیم. رضا اباذری درباره اقداماتی که این تشکل برای مقابله با سودجویی‌ها، ارزان‌نمایی برای فروش تور و تبلیغات کذب انجام داده است، اظهار کرد: انجمن دفاتر سفر و گردشگری استان تهران به عنوان بزرگ‌ترین تشکل استانی، پیشنهادی را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داده که نظارت و بازرسی دفاتر خدمات مسافرتی و همچنین بازبینی آیین‌نامه‌های مرتبط با این موضوع را ضمن پذیرش حق نظارت حاکمیتی و عالی از سوی سازمان، به این انجمن واگذار کند تا نظارت اجرایی را انجام دهد و تبلیغات و بازاریابی نیز سامان‌دهی شود.

وی افزود: با اینکه این پیشنهاد در مردادماه امسال به سازمان داده شده، اما تاکنون خبری نشده است و تا وقتی این وظیفه به تشکلی تفویض نشده باشد مسوولیت آن با دستگاه متولی است.

رئیس هیات مدیره انجمن دفاتر سفر و گردشگری استان تهران در ادامه گفت: از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به آژانس‌های مسافرتی تکلیف شده که قرارداد «تیپ» را برای تورهای خارجی، داخلی و دبی (به خاطر شرایط خاص سفر و ویزای این کشور) تهیه کنند و این قرارداد حتما به امضای مسافر یا نماینده او و امضا و مهر مدیرفنی آژانس برسد.

اباذری اضافه کرد: قرارداد تیپ قبلا هم وجود داشته، اما دائما در حال تجدید است. دلیل تاکید به مسافر برای بستن این قرارداد با آژانس هم این است که تمام جزئیات و خدمات تور در آن قرارداد مشخص شود تا اگر تخطی صورت گرفت قابل پیگیری باشد.

وی سپس با تایید افزایش حجم تبلیغات تورهای گردشگری، آن را به گستردگی صنعت و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی ارتباط داد و افزود: امسال تبلیغات تورهای گردشگری روند صعودی داشته، اما بازار هنوز به جریان نیفتاده است که این به گستردگی صنعت گردشگری مربوط می‌شود. شاید تعداد دفاتر بیشتر از چارتری‌ها است.