لودرها به جان ژئوپارک قشم افتادند!

گری: درحالی که خبرها نشان از تلاش برای بازگرداندن نام ژئوپارک قشم به فهرست جهانی ژئوپارک‌ها دارد، این روزها مسوولان ژئوپارک به جای محافظت از آن برای ثبت جهانی، فقط رویای گردشگری شدنش را در سر می‌پرورانند و برای این کار لودرها را آماده تعریض دهانه غار نمکدان کرده‌اند. به گزارش «ایسنا»، این اتفاق توسط یک لودر «بابْکت» کوچک افتاده است که با وجود جثه کوچکش، بخشی از این غار طبیعی را که وجودش برای جامعه محلی ارزشمند است، تخریب کرده است. در این عملیات که در سکوت خبری اتفاق افتاده، کف و دیواره‌های دهانه ورودی شماره ۳ تا حدود ۲۰ متری غار خراب شده و حدود یک تن نمک هم خارج شده است. گروه گردشمردم بومی حاضر در محل می‌گویند راه برای ورود یک ماشین سواری به داخل غار باز شده است. ظاهرا مسوولان قصد دارند دریچه غار نمکدان را عریض‌تر و راهش را سهل‌تر کنند و حوضچه نمک در آن بسازند که با این دست‌درازی حتما هویت و اصالت نمکدان از بین خواهد رفت. محوطه‌ دو دهنه ورودی دیگر غار نیز در این عملیات دچار آسیب شده و از حالت طبیعی خارج شده است.

غار نمکدان قشم، همان گنبد نمکی است که به اعتقاد غارنوردان با ۶ هزار و ۵۸۰ متر طول، قابلیت ثبت جهانی و شکستن رکورد طولانی‌ترین غار نمکی جهان را دارد؛ غاری که «پل ویلیامز» مشاور یونسکو که متخصص کارست و گنبدهای نمکی است را شگفت‌زده کرد تا حدی که از ایران خواست پیگیر ثبت جهانی آن در بین پنج گنبد نمکی مورد نظر یونسکو باشد و قول داد که در این راه همراه ایران خواهد بود.

این غار فروردین‌ماه امسال کارشناسان، استادان، غارنوردان و غارشناسانی از جمهوری چک و ایران را در جزیره قشم گرد هم آورد تا راه‌های ثبت جهانی این غار را بررسی کنند.