کاهش حضور گردشگران روس در بازارهای زمستانی

کاهش قیمت جهانی نفت و تحریم روسیه، بازار زمستانی آلپ را در فرانسه و اتریش از رونق انداخته است. پیش از این گردشگران روس بیشترین حضور را در این مناطق داشتند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، تنش غرب با روسیه بر سر اوکراین و رکود روبل، کسب وکار زمستانی آلپ را بی رونق کرده است. فشار ناشی از کاهش سفر گردشگران روس علاوه بر فرانسه، در اتریش، آلمان و انگلستان نیز گزارش شده است. هتلداران و رانندگان تاکسی و صاحبان و کارکنان کمپ‌ها و ایستگاه‌های اسکی در فرانسه با اظهار ناخرسندی از رکود بازار کار زمستانی امسال در آلپ می‌گویند: مناطق اسکی و برف خیز آلپ در سال‌های گذشته به دلیل حضور قدرتمند گردشگران روس با رشد چشمگیری مواجه بود اما بحران اقتصادی روسیه ناشی از تحریم های غرب و کاهش قیمت جهانی نفت، گردشگران طبقه متوسط و حتی ثروتمند روس را نیز از سفر باز داشته است. این مساله در کنار کاهش بارش برف نیز که سبب لغو مسابقات جام جهانی در ماه جاری شده گردشگران روس را واداشت تا به دلایل دیگری همانند آزمودن دامنه های برفی سوچی که سال قبل میزبان المپیک بود به جای سفر و اقامت در خارج از کشور در کشور خودشان بمانند.

در ماه‌های اخیر ارزش روبل با کاهش شدید مواجه شد و هفته گذشته با کاهش قیمت نفت که تامین کننده اصلی درآمد اقتصاد روسیه است، به یک دلار دربرابر ۸۰ روبل رسید.

این در حالی است که سال گذشته زمانی که روس‌ها جیب‌های خود را از درآمد سرشار نفت انباشته بودند از نظر تعداد سفر بر مسافران آلمانی و سوئیسی در دامنه‌های آلپ فرانسه پیشی گرفته و رتبه چهارم را پس از بریتانیا، بلژیک و هلند به دست آورده بودند. اما امسال تعداد رزرو از سوی مسافران روسیه به‌شدت کاهش یافته است.

پیش از آن نیز ترکیه و قبرس از آثار منفی محسوس ناشی از نبود گردشگران روس در این کشورها گزارش داده بودند.