چهره ایران را فرهنگ می‌سازد نه نفت!

گروه گردشگری، پرستو فخاریان: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: برای دستیابی به توسعه پایدار راهی به جز حرکت به سوی صنعت فرهنگی نداریم و گردشگری و میراث فرهنگی سرآمد این صنعت هستند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، سیدرضا صالحی‌امیری در نشست مشورتی و صبحانه‌کاری معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی با فعالان گردشگری که صبح روز گذشته در محل کتابخانه ملی برگزار شد، با اعلام این مطلب افزود: ایران فرهنگی بیش از سایر بخش‌ها همچون ایران اقتصادی یا ایران سیاسی می‌تواند در تغییر چهره ایران نزد جهانیان و جذب گردشگر تاثیر داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه نتوانسته‌ایم با اقتصاد نفتی کشور را توسعه دهیم، خاطرنشان کرد: تصویری که نفت در طول سالیان دراز از ما در جهان ایجاد کرده است، تصویری زیبا نیست. این صنعت فرهنگی است که می‌تواند چهره ایران را در جهان زیبا جلوه دهد.

صالحی‌امیری تصریح کرد: گاهی مفهوم توسعه را به توسعه اقتصادی محدود می‌کنیم اما باید یادآور شد که زیرساخت توسعه در حوزه فرهنگی قرار می‌گیرد. با اقتصاد و اتکای به نفت به توسعه نخواهیم رسید و آنچه می‌تواند در این حوزه مفید باشد توسعه فرهنگی است.

معاون رئیس‌جمهور همچنین درخصوص رابطه گردشگری و توسعه گفت: میراث فرهنگی هرچه بیشتر دیده شود، گرانبهاتر می‌شود و این درحالی است که نفت هرچه بیشتر مصرف شود می‌سوزد و دود می‌شود. این است تفاوت توسعه‌ای که بر پایه فرهنگ است با توسعه‌ای که بر پایه نفت بنا می‌شود. وی با اشاره به آنچه طی سال‌های گذشته در حوزه حافظه جهانی و میراث معنوی اتفاق افتاده است، تصریح کرد: سرآمد صنعت فرهنگ، میراث فرهنگی است و سرآمد میراث فرهنگی نیز میراث معنوی است. طی این سال‌ها توانسته‌ایم ۴۲ اثر را درسطح ملی ثبت کنیم همچنین ۴ اثر در منطقه و ۷ اثر را در حوزه جهانی به ثبت رسانده‌ایم. از آن جمله می‌توان به نقشه‌های خلیج‌فارس، شاهنامه بایسنقری و وقف‌نامه ربع رشیدی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه قبل از میراث فرهنگی باید به لایه‌های تمدنی ایران پرداخت، دوره هخامنشیان را ستود و گفت: چنین تمدنی در دنیا وجود ندارد؛ تمدنی که پادشاهی در آن وجود داشت که ۷۲ ملت را به نوعی زیر یک چتر قرار داد و با عدالت خود هیچ تحمیلی برای یکپارچه کردن آنها به خرج نداد.

لوور به امارات می‌آید

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به گشایش شعبه‌ای از موزه لوور در امارات اشاره کرد و گفت: قرار است بسیاری از آثار دوره اسلامی، ایران و خاورمیانه در این موزه به نمایش درآید تا راه دسترسی علاقه‌مندانی که در خاورمیانه زندگی می‌کنند به لوور راحت‌تر شود. در واقع امارات با داشته‌هایی که از آن ایران بوده‌است به جذب گردشگر خواهد پرداخت. ایرانی‌ها به امارات خواهند رفت تا از لوور بازدید کنند؛ این درحالی است که برای دیدن آثار داخلی کشور سفر نمی‌کنند. صالحی‌امیری با ابراز تاسف از این موضوع خاطرنشان کرد: این مساله حاوی پیام خوبی برای ما نیست.

وی با تامل‌برانگیز خواندن این نکته که تعداد ایرانی‌های بازدیدکننده از کتابخانه ملی اسپانیا، بیشتر از بازدیدکنندگان داخلی است که کتابخانه ملی ایران را دیده‌اند، افزود: در حال حاضر کتابخانه خطی مادرید ۶۰۰ هزار بازدیدکننده خارجی در سال دارد؛ درحالی‌که کتابخانه ملی ما سالی ۹۰۰ نفر بازدیدکننده خارجی دارد. شاید این ضعف ما باشد که نتوانسته‌ایم خودمان را درست معرفی کنیم اما نمی‌توان از فرهنگی که دیگران را برتر نشان می‌دهد، چشم‌پوشی کرد.

صالحی امیری با تاکید برآنکه بسترسازی و ایجاد ساختار از جمله مهم‌ترین عواملی است که لازمه توسعه گردشگری هستند، ادامه داد: در ایرانی که هتل و مجموعه توریستی نداشته باشد، توسعه گردشگری اتفاق نمی‌افتد. آمارهای گردشگری دنیا به ما گوشزد می‌کند که ما در کشورمان با چالش‌هایی در این حوزه روبه رو هستیم. در واقع باید تصویر ایران را نزد جهانیان تغییر دهیم، در عین حال باید زیرساخت‌ها را برای پذیرش گردشگر فراهم سازیم.

معاون رئیس جمهور داشتن برنامه در حوزه گردشگری را یکی دیگر از عوامل توسعه این حوزه بعد از اراده عنوان کرد و گفت: باید از اکنون آمادگی حضور گردشگران را داشته باشیم نه آنکه گردشگر بیاید بعد به فکر بیفتیم. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی همچنین از گشایش مجموعه‌ای جدید در قالب موزه‌ای نفیس در کتابخانه ملی تا پایان سال جاری خبر داد و تصریح کرد: به‌زودی فعالیت خود را آغاز و در جذب گردشگران فرهنگی موثرتر عمل خواهد کرد.

او از وجود منابعی در کتابخانه ملی خبر داد که می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد و درعین معرفی فرهنگ ایرانی، سبب تغییر چهره ایران نزد مردم دنیا شود و از بخش خصوصی درخواست کرد تا بهره‌برداری کامل را از این امکانات داشته باشد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، چندی پیش در مرداد ماه سال جاری تفاهم نامه همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و جامعه تورگردانان کشور با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امضا شد که به موجب آن معرفی کتابخانه و امکانات آن به گردشگران خارجی، گنجاندن بازدید از کتابخانه ملی در برنامه تورهای جهانگردان خارجی، بازدید دسته جمعی یا انفرادی گردشگران خارجی از کتابخانه از سوی جامعه تورگردانان ایران و همکاری و هماهنگی جامعه نسبت به برپایی نشست‌هایی جهت آشنایی راهنمایان تور‌ها با اهداف فرهنگی سازمان و فراهم کردن شرایط و امکانات لازم جهت بازدید گردشگران خارجی از سوی سازمان میراث فرهنگی در دستور کار دو طرف قرار گرفت. با این وجود هنوز چنین تعاملی از سوی دو طرف صورت

نگرفته است.