خبرگزاری میراث فرهنگی: درپی حمله چهار مسافر چینی با آب داغ به مهماندار هواپیمای تایلند، مقامات گردشگری چین به آژانس‌های مسافرتی دستور دادند با استفاده از کارنامه اعتبار شخصیت افراد، پیشاپیش احتمال حمله افراد پرخاشگر را در سفرها کاهش دهند. به گزارش چاینا دیلی، این اقدام پس از آن صورت گرفت که ۴ مسافر چینی با آب داغ به یک مهماندار هواپیما در یکی از پروازهای ایرآسیا حمله کردند تنها به خاطر اینکه از نحوه قرارگیری صندلی خود ناراضی بودند. انتشار تصویرهای ویدئویی از این حرکت تهاجمی به مهماندار در شبکه‌های اجتماعی سبب خشم عمومی شد. وزارت گردشگری ملی چین طی بیانیه‌ای از تمام فعالان گردشگری خواست تا به رفتار گردشگران نظم دهند. «وانگ یانیونگ» از مرکز طراح و تحقیقات گردشگری پکن در دانشگاه «جیااوتونگ» گفت: آژانس‌‌های گردشگر همچنین خود گردشگران باید برای مهار چنین رفتارهای ناپسندی از سوی گردشگران همکاری کنند. او همچنین یادآور شد ایجاد گزارش یا کارنامه اعتبار شخصیتی نیز ابزار لازمی در صنعت گردشگری است و از این پس این گزارش‌ها دراختیار بخش‌های خاصی همانند مراکز درخواست و صدور ویزا قرار می‌گیرد. طبق همین گزارش، هواپیمای حامل ۴ مسافر یاد شده، دراثر این حادثه و اختلال ایجاد شده توسط مسافران چینی، با وجود ۹۰ دقیقه پرواز، ناگزیر به بازگشت اجباری به بانکوک شد.

چین سریع‌ترین بازار گردشگری خارجی را در جهان دارد که برخی از ۱۰۰ میلیون گردشگر چینی حدفاصل ژانویه تا نوامبر و تقریبا ۹۰ درصد از تمام آن به کشورهای منطقه آسیا سفر می‌کنند.

با این همه «ژانگ» معاون دانشکده گردشگری در دانشگاه اتحاد پکن هشدار داد که ایده ایجاد کارنامه اعتبار شخصی باید با احتیاط بسیار و پس از وضع مجموعه استانداردهای شفاف منطقی درباره رفتار منطقی و رفتار نامناسب و نحوه مجازات مجرمان اجرا شود تا خود به عاملی برای تجاوز به حریم زندگی خصوصی افراد و سلب آزادی‌های فردی مبدل نشود؛ زیرا درغیر این صورت این ایده خود عامل منفی است که سبب آسیب به صنعت گردشگری می‌شود.