مترجم: مهدی نیکوئی nikoueimahdi@gmail.com زمانی که در سال ۲۰۰۹ چشم‌انداز گردشگری وین ترسیم می‌شد، به‌دلیل بحران اقتصادی و تاثیرات آن بر گردشگری آینده روشنی برای این شهر تصور نمی‌شد. با این وجود این کشور توانست طی ۴ سال پیاپی تعداد اقامت‌های شبانه خود را یک سوم افزایش دهد و در سال ۲۰۱۴ این تعداد برای اولین بار از مرز ۱۳ میلیون نفر/شب عبور خواهد کرد. این موفقیت ناشی از همکاری بخش گردشگری وین، هیات گردشگری وین، سیاست‌های شهری و فعالیت‌های مدیریتی است. بسیاری از خدمات گردشگری و زیرساخت‌های شهری طی چند سال گذشته در وین توسعه یافته‌اند. در این بین می‌توان به توسعه خط ریلی و پایانه‌های هوایی نیز اشاره کرد که باعث شده وین به‌عنوان مقصد کانونی سفرهای اروپایی مطرح شود. در حال حاضر استراتژی گردشگری ۲۰۲۰ وین توسط هیات گردشگری پیگیری می‌شود. هر چند که برای بهبود نام تجاری شهر، تمامی بخش‌ها و ساکنان تاثیرگذار هستند. کارشناسان معتقدند سند استراتژی، گسترده‌ترین برنامه‌ای است که گردشگری وین تجربه کرده است زیرا شهردار این شهر و رئیس هیات گردشگری در طراحی این چشم‌انداز و تعیین استراتژی‌های وابسته از ایده‌ها، نظرات، پیشنهادها و واکنش‌های تمامی شهروندان استفاده کرده و از آنها می‌خواهند در پیاده‌سازی استراتژی‌ها نیز همراهشان باشند.

عوامل موفقیت وین

به گفته کارشناسان، علاوه‌بر زیرساخت‌ها و موقعیت استراتژیک وین، مهم‌ترین دلیل موفقیت این شهر در زمینه گردشگری، سابقه صلح و آرامش اتریش است. اتریش طی چند قرن اخیر یکی از معدود کشورهایی بوده است که توانسته امنیت داخلی و خارجی خود را در حد بالایی حفظ کند. اتریش طی این سالیان طولانی نه تنها وارد هیچ جنگ و کشمکش بین‌المللی نشده است، بلکه توانسته در بسیاری از موارد نقش میانجیگر ایفا کرده و بسیاری از اختلاف‌های بین‌المللی را رفع کند. این موضوع باعث شده اتریش و وین میزبان بسیاری از اجلاس‌های جهانی و کنفرانس‌های سازمان ملل بوده و از این طریق خود را به عنوان یک مقصد مبتنی بر اجلاس مطرح کند. در کنار آن سطح بالای رفاه و امنیت شهروندان اتریش باعث رشد مستمر گردشگران به این کشور شده است، ‌این در حالی است که بسیاری از کشورها در برهه‌هایی از زمان به‌دلیل ناامنی، گردشگران خود را از دست داده‌اند. در هر صورت هیات گردشگری وین موفقیت این شهر را در موارد زیر می‌داند:

وین یک مرکز ترافیک و حمل‌ونقل بین‌المللی است

• مرکز فرودگاهی برای اروپای مرکزی و شرقی. در حال حاضر فرودگاه بین‌المللی وین مقصد ۲۲ میلیون مسافر هوایی است که نشان‌دهنده رشد سه برابری از سال ۱۹۹۵ است. ۶۶ خط هوایی پروازهای مستقیم به ۱۶۵ مقصد جهان را ارائه می‌دهند.

• وین نقطه تقاطع سه کریدور ریلی در اروپا است (دانزینگ، وین، ونیز؛ فرانکفورت، وین، بخارست؛ هامبورگ، وین و آتن).

• وین ایستگاه و مرکز اصلی خطوط راه‌آهن اروپا است و از سال ۲۰۱۵ به‌طور روزانه ۱۵۰ هزار مسافر از آن عبور خواهند کرد.

• بندر مهم دانوب با عبور تقریبی ۳۵۰۰ کشتی در سال نیز ماموریت حمل‌ونقل ۳۵۰ هزار مسافر را بر عهده دارد.

وین مرکز مذاکرات جهان، مقر سازمان ملل و مرکز علمی - دانشگاهی است

• وین به عنوان یکی از چهار مقر اصلی سازمان ملل شناخته می‌شود و ۱۵ سازمان اصلی وابسته به سازمان ملل در این شهر واقع شده است. علاوه‌بر آن OSCE، اوپک و ۱۸ سازمان بین‌المللی دیگر نیز در این شهر فعالیت می‌کنند.

• بیش از ۲۰۰ شرکت بین‌المللی دفاتر اصلی خود را در

اروپای شرقی در شهر وین بنا کرده‌اند.

• حدود ۲۵ هزار نیروی کار در شرکت‌های بین‌المللی و ۳۴ هزار نفر درگیر فعالیت‌های تحقیقاتی در وین وجود دارند.

• از طرفی ۹ دانشگاه، ۵ دانشگاه علوم کاربردی و ۴ دانشگاه خصوصی باعث شده است که وین میزبان ۱۹۰ هزار دانشجو بوده و بزرگ‌ترین دانشگاه ناحیه آلمانی زبان محسوب شود.

‏وین به‌عنوان قطب فرهنگی جهان

• وین خانه حدود ۱۲۰ مرکز موسیقی و تئاتر و همچنین ۱۰۰ موزه است.

• به‌طور سالانه ۳۰۰ اجرای اپرا در وین صورت می‌گیرد و تقریبا

۹۹ درصد از بلیت‌های آن فروخته می‌شود.

• هر ساله، کنسرت سال نو میلادی که در مرکز موسیقی وین برگزار می‌شود توسط ۵۰ میلیون بیننده تلویزیونی در ۷۰ کشور دیده می‌شود.

• از طرفی به‌طور سالانه ۲ هزار ساعت نمایش‌های محلی و اجتماعی در وین برگزار می‌شود که منافع آن عاید سازمان‌های خیریه درمان ایدز می‌شود.

مرکز اجلاس‌های جهان

• طی سالیان طولانی، وین همیشه در بین سه شهر برتر دنیا در زمینه برگزاری اجلاس‌ها بوده است.

• فقط در سال ۲۰۱۳، حدود ۳۴۰۰ کنفرانس و رویداد شرکتی در پایتخت اتریش انجام شده است. این رویدادها توانسته است

۸۳۰ میلیون یورو به اقتصاد وین کمک کند. لازم به ذکر است صنعت اجلاس وین شامل ۱۶ هزار سالن و مکان برگزاری است.

وین شهری جهانی است

• تقریبا یک سوم از جمعیت وین، در این شهر زاده نشده‌اند.

• ساکنان وین ممکن است اهل هر کجای کره خاکی باشند. در مجموع نزدیک به ۵۰ درصد از ساکنان وین سابقه مهاجرت دارند (یا خودشان در کشور دیگری زاده شده یا حداقل یکی از والدینشان اهل کشور دیگری است).