ایسنا: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: آماده‌سازی شیوه‌نامه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در دستور فوری قرار دارد و به‌زودی به همراه اصلاحیه‌ «آیین‌نامه اجرایی ایجاد، اصلاح‌، تکمیل‌، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت‌ آنها» برای تصویب به هیات دولت تحویل داده می‌شود. مرتضی رحمانی‌موحد در این باره اظهار کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی به‌عنوان جدیدترین نوع اقامتگاه‌ها، دارای ویژگی‌های مثبتی هستند که در محیط‌های روستایی به‌واسطه ظرفیت‌هایی که دارند، مورد توجه گردشگران، به‌ویژه خارجی‌ها قرار گرفته‌اند. او ضمن بیان اینکه شیوه‌نامه‌ این اقامتگاه‌ها در دست تهیه است، افزود: لازم است اقامتگاه‌های بوم‌گردی به‌عنوان یکی از مصادیق تأسیسات گردشگری مورد توجه قرار گیرند و باید اصلاحیه مذکور به مصوبه سال ۶۸ دولت اضافه شود. مصوبه‌ جدید دولت می‌تواند اقامتگاه‌های بوم‌گردی را به عنوان شاخصی از تاسیسات گردشگری از معافیت‌ها و امتیازها بهره‌مند کند.

وی درباره زمان آماده شدن این شیوه‌نامه و ارائه آن به دولت برای تصویب، گفت: آماده‌سازی این شیوه‌نامه در دستور فوری معاونت قرار گرفته که پس از آن، اصلاحیه‌ «آیین‌نامه اجرایی ایجاد، اصلاح‌، تکمیل‌، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت‌ آنها» به‌زودی به هیات دولت تحویل داده می‌شود.

در چند سال اخیر، حجم استقبال از این اقامتگاه‌های بومی به فعالیت غیراصولی برخی دیگر از خانه‌های محلی منجر شد که چالش‌هایی را از سوی اداره اماکن نیروی انتظامی برای اقامتگاه‌های دارای مجوز به‌وجود آورد، به‌طوری‌که اقامتگاه‌های بوم‌گردی تهدید به پلمب شدند. اماکن برای رفع سوءتفاهم‌ها و تناقض‌ها از صاحبان اقامتگاه‌های بوم‌گردی خواست به تشکل‌های صنفی چون هتلداران و مهمان‌پذیرها بپیوندند؛ تشکل‌هایی که استاندارد و شاخص‌های آنها هیچ سنخیتی با اقامتگاه‌های بوم‌گردی ندارند. بر همین اساس قرار شد شیوه‌نامه جدیدی برای این نوع از اقامتگاه‌ها تهیه شود تا سایر دستگاه‌ها نسبت به عملکرد و فعالیت آنها توجیه شوند.

برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گردشگری اصفهان

فارس: دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان گفت: همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری استان اصفهان ۵ آذر ماه امسال در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود. سید‌ اسماعیل محمودی با اعلام این خبر اظهار کرد: این همایش با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و با هدف معرفی ۵۰ فرصت گردشگری استان اصفهان در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود. وی افزود: نمایشگاه معرفی فرصت‌های گردشگری شامل طرح تجاری bussnes plan و تصاویر مناطق مورد نظر برای انجام پروژه‌های گردشگری از برنامه‌های حاشیه این همایش است. دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: در این همایش وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و جمعی از مسوولان اقتصادی حضور دارند. عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان از حضور سرمایه‌‌گذاران تخصصی گردشگری و همچنین سرمایه‌گذاران سایر بخش‌ها در این همایش خبر داد و گفت: اصفهان به‌ عنوان پایتخت فرهنگ و هنر ایران بستر مناسبی برای توسعه سرمایه‌گذاری در عرصه گردشگری است. علی کرباسی‌زاده تصریح کرد: این همایش به همت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی و با همکاری استانداری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

دیدار معاون وزیر فرهنگ و میراث فرهنگی لهستان و معاون میراث فرهنگی

میراث آریا: مونیکا اسمولن معاون وزیر فرهنگ و میراث فرهنگی لهستان با معاون میراث فرهنگی ایران دیدار و بر افزایش مناسبات فرهنگی دو کشور تاکید کرد. معاون وزیر فرهنگ و میراث فرهنگی لهستان ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت:کشور لهستان تمایل بسیاری به همکاری در زمینه مسائل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با کشور ایران دارد. وی در ادامه به انعقاد قرارداد همکاری میان دو کشور اشاره و اظهار کرد: متن قرارداد همکاری تهیه شده و مورد تایید دولت لهستان است در صورتی که مسوولان میراث فرهنگی ایران هم آن را تایید کنند به امضای دو طرف خواهد رسید. مونیکا اسمولن تاکید کرد: ایران و لهستان در بخش‌های سینما، میراث فرهنگی و موزه‌ها که نتایج آن سریعتر از سایر بخش‌ها به دست می‌آید، می‌توانند همکاری کنند.

کاهش بی‌سابقه سفر گردشگران روس به کشورهای اروپایی

ایسنا: پایین آمدن ارزش پول روسیه و معضلات سیاسی موجب شده امسال این کشور کمترین تعداد مسافر را به اروپا داشته باشد. طبق آمار به‌دست آمده، روسیه در سال جاری میلادی کمترین میزان سفر به کشورهای اروپایی را به ثبت رسانده، درحالی‌که کشورهایی چون ترکیه، مصر و تایلند با اندکی کاهش استقبال، همچنان پرطرفدارترین مقاصد برای گردشگران روس بوده‌اند. وخامت اوضاع تا حدی است که ۲۰ آژانس گردشگری روس کار خود را متوقف کرده‌اند. به گفته یکی از کارشناسان این حوزه، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۱۴ تعداد گردشگران روس که به کشورهای خارجی سفر می‌کنند ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.