تابستان متفاوت توریسم در ایران

دنیای اقتصاد: برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی در تابستان سال ۱۳۹۳ تراز گردشگران ایران به نفع گردشگر ورودی مثبت شد. بنابر آمار پلیس مهاجرت ناجا در تابستان سال جاری یک میلیون و ۴۹۷ هزار نفر گردشگر خارجی وارد و یک میلیون و ۴۱۷ هزارگردشگر از کشور خارج شدند. به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ماه‌های اخیر تعداد گردشگران اروپایی که با تور وارد کشور شدند در مقایسه با ۶ ماه مشابه سال گذشته حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

معاون رئیس‌جمهور اعلام کرد

تراز گردشگری در تابستان مثبت شد

گروه گردشگری: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از مثبت شدن تراز گردشگری در تابستان سال‌جاری خبر داد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مسعود سلطانی‌فر که در حاشیه اولین دیدار خود از رسانه‌ها، به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران رفته بود، اعلام کرد: برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی در تابستان سال ۱۳۹۳ تراز گردشگران ما به نفع گردشگر ورودی مثبت شد و بنابر آمار پلیس مهاجرت ناجا در تابستان سال جاری یک میلیون و ۴۹۷ هزار نفر گردشگر خارجی وارد و یک میلیون و ۴۱۷ هزارگردشگر از کشور خارج شدند.

معاون رئیس‌جمهور درباره رفع مشکل صدور روادید برای گردشگران خارجی گفت: در جلساتی که با طالب ریفاعی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی داشتیم از ما خواست تا صدور ویزا را تسهیل کنیم؛ در حال حاضر در خصوص صدور ویزای فرودگاهی مشکلی نداریم و برای اتباع ۱۹۰کشور ویزای فرودگاهی دو هفته‌ای صادر می‌کنیم. مسعود سلطانی‌فر با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته با وزارتخانه‌های اطلاعات، امور خارجه و کشور در خصوص به حداقل رساندن دیپورت‌ها، افزود: برای لغو روادید کارگروه ویژه‌ای تشکیل دادیم و در این راستا ویزای الکترونیکی مشکل ما را برطرف خواهد کرد. در این بخش هماهنگی‌های خوبی انجام شده و به امکانات سخت‌افزاری نیاز دارد که اگر اعتبار آن تامین شود در یکسال آینده مسائل این بخش برطرف می‌شود.

قطارهای گردشگری ورودی، نماد امنیت ایران

معاون رئیس‌جمهور در خصوص افزایش صدور ویزا به گردشگران خارجی برای سفر به ایران گفت: بر اساس آمار، در سال ۱۳۹۲ حدود ۷هزار ویزا برای گردشگران چینی برای سفر به ایران صادر شده و از ابتدای سال ۹۳ تاکنون ۷هزار ویزا صادر شده است و پیش‌بینی می‌شود که این رقم به ۱۵ هزار ویزا برسد. در آلمان در ۵ ماه اول سال ۱۳۹۲حدود ۲هزار و ۸۰۰ ویزا صادر شد و این رقم در سال جاری به ۱۰هزار ویزا رسید. همچنین بر اساس اعلام کنسول ایران در کربلا سال گذشته ۲۳۱ هزار ویزا صادر شده است و امسال پیش‌بینی می‌شود که بالای ۳۲۰ هزار ویزا صادر شود. در اسپانیا نیز در ۵ ماه نخست امسال ویزای صادر شده برای سفر به ایران ۲ برابر سال گذشته بوده است.

سلطانی‌فر تصریح کرد: در ماه‌های اخیر با رغبت و اشتیاق ورود گردشگران خارجی به‌خصوص اروپایی‌ها برای سفر به ایران مواجه شدیم؛ به طوری که تعداد گردشگران اروپایی که با تور وارد کشور شدند در مقایسه با ۶ ماه مشابه سال گذشته حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته است. وی ورود دو قطار گردشگری اروپایی به کشور را بیان کننده امنیت بسیار بالا در کشور دانست و افزود: هرچند بر اساس آمار سازمان جهانی جهانگردی (unwto) ایران هفدهمین کشور از نظر امنیت است ولی در منطقه‌ای قرار گرفته‌ایم که ناامنی در کشورهای حاشیه بسیار بالاست و ۴ گروه از گردشگران از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، آلمان، کانادا و... به‌دلیل امنیت موجود در ایران با ۲ قطار وارد کشور شدند؛ این در حالی است که گردشگری با قطار، گردشگری گرانی است.

تبدیل بناهای تاریخی به بنگاه‌های اقتصادی

سلطانی‌فر با اشاره به رویکرد مثبت و اقتصادی رئیس‌جمهور به گردشگری ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی تاکنون به‌عنوان تشکیلات فرهنگی مورد توجه بوده است اما رئیس‌جمهور درخواست کرد تا هم در بحث توسعه فرهنگی و هم توسعه اقتصادی سازمان را تجهیز کنیم و از ظرفیت‌های این عرصه برای حل مشکلات اشتغال، رشد اقتصادی و درآمد ارزی استفاده کنیم. وی خاطرنشان کرد: در بخش میراث فرهنگی که مقوله‌ای فرهنگی است ما به‌دلیل ضرورت‌های حفظ میراث فرهنگی، هویت فرهنگی و تمدنی تلاش کردیم با استفاده از ساز و کارهایی که قانون در اختیار ما قرار داده است، از منابع بخش خصوصی استفاده و بناهای بیشتری را مرمت و نگهداری کنیم.

معاون رئیس‌جمهور افزود: با منابع دولتی فقط قادر به حفظ و مرمت ۵ یا ۶ درصد بناهای تاریخی جهانی و مهم هستیم و باید برای مرمت، نگهداری و تغییر کاربری ۹۰ درصد سایر بناهای تاریخی از توان و مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم زیرا به عنوان مثال اگر بخواهیم برای یک دوره ۱۰ ساله ۳۱ هزار اثر تاریخی کشور که به ثبت ملی رسیده است را مرمت و بازسازی کنیم سالانه به ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم؛ درحالی‌که اعتبار ما در حال حاضر کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان است. وی گفت: امیدواریم این بناها با تغییر کاربری به عنوان یک بنگاه اقتصادی نقش موثری در فرآیند توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه به صنایع‌دستی به عنوان دیگر عرصه درآمدزایی و اشتغال‌زایی اشاره کرد و گفت: در حوزه صنایع دستی حدود ۲میلیون نفر در بخش تولید صنایع‌دستی و فرش مشغول به‌کار هستند و سال گذشته مجموع صادرات در این دو حوزه در مجموع حدود ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.

سلطانی‌فر بازرگانی و بازاریابی را از مشکلات موجود در بخش صنایع‌دستی و فرش کشور دانست و اظهار کرد: بسیاری از تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی را نمی‌توانیم در بازارهای داخلی و خارجی بفروشیم. در این راستا نیازمند برنامه‌ریزی گسترده هستیم که بتوانیم بازارچه‌های دائمی و فصلی در داخل کشور راه‌اندازی و همچنین در نمایشگاه‌های بین‌المللی و خارجی معتبر برای معرفی و فروش صنایع دستی خود شرکت کنیم.

توریسم توجیه اقتصادی دارد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع‌دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه گردشگری در ایران با توجه به نرخ دلار و برای گردشگران خارجی ارزان است؛ عنوان کرد: مجموع رتبه ایران براساس شاخص رقابت‌پذیری سفر در سال ۲۰۱۲ در بین ۱۴۰ کشور ۱۱۴ و در سال ۲۰۱۳ این رتبه ۹۸ بوده است و امیدواریم این رتبه در سال ۲۰۱۴ به زیر ۸۰ برسد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات متعدد در بخش هتل‌سازی در کشور گفت: برای تکمیل پروژه‌های هتل‌سازی طی طرح ضربتی پروژه‌های نیمه‌تمام را که پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد داشت برای دریافت تسهیلات به صندوق توسعه ملی و بانک‌ها معرفی کردیم.

سلطانی‌فر با اشاره به گردش مالی دنیا از محل گردشگری و سهم ناچیز ایران از این سهم خاطرنشان کرد: ما از محل جابه‌جایی حدود ۴ونیم میلیون گردشگر چیزی در حدود ۶ تا

۶ و نیم میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم. با توجه به آنکه در بخش گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی نیز در سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی داشتیم اگر ۶ میلیارد دلار هم در نظر بگیریم که به اقتصاد کشور وارد شده ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وارد اقتصاد کشور شده و این نشان‌دهنده توجیه اقتصادی این بخش است.

وی با تاکید بر اینکه از ۱۱۰۰هتل موجود در کشور حدود ۱۳۰ هتل ۴ و ۵ ستاره و مورد استفاده گردشگران خارجی است، تصریح کرد: بر اساس افق چشم‌انداز بیست ساله در ۱۴۰۴ یا ۲۰۲۵ میلادی ایران باید میزبان ۲۰ میلیون گردشگر با ۳۰ میلیارد دلار درآمد باشد. برای رسیدن به این منظور ۱۳۰ هتل موجود باید به ۴۰۰ هتل افزایش پیدا کند؛ یعنی ما در یازده سال آینده باید سالانه ۲۰تا ۲۵ هتل جدید اضافه کنیم. وی اظهار کرد: ما اولین سازمانی بودیم که پس از بررسی‌های انجام شده برنامه پیشنهادی سال ۹۴ و برای ۵ سال ششم نیز نیازهای اعتباری خود را در قالب گزارش ارائه کردیم ولی هنوز احکام را ارائه نکرده‌ایم چراکه باید با مشورت همه دست‌اندرکاران به‌ویژه بخش خصوصی تهیه و ارائه شود.

صفر شدن عوارض هتل‌سازی در اصفهان

معاون رئیس‌جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه ما در بخش هتل به جز کیش، مشهد و سرعین در همه شهرهای کشور مشکل کمبود هتل داریم، اظهار کرد: شورای شهر اصفهان و تهران برای تشویق سرمایه‌گذاری در عرصه هتل‌سازی عوارض ساخت هتل را صفر کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری تنها بخشی است که امروز از رکود کامل خارج شده و به رونق رسیده است و امروز ۹۰۰ پروژه هتل و تاسیسات گردشگری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه با میانگین پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد در حال ساخت است.