یک عضو کمیسیون عمران با انتقاد از بالارفتن سن ناوگان ریلی کشور گفت: سن این ناوگان به مرز خطر رسیده است و باید برای بهبود این وضعیت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استفاده کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» درحالی‌که کشورمان در روزهای اخیر شاهد ورود قطارهای گردشگری اروپایی به کشور بود و این رویداد توجه‌ها را به بحث گردشگری ریلی جلب کرد، به نظر می‌رسد ناوگان ریلی کشور این ظرفیت را ندارد که قطارهای گردشگری داخلی را با امکاناتی مناسب در اختیار مسافران قرار دهد و حتی ممکن است مشکلاتی برای قطارهای گردشگری اروپایی که در نوبت‌های مختلف به کشور وارد می‌شوند، به‌وجود آید. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، مهرداد لاهوتی از بالا بودن سن ناوگان ریلی کشور انتقاد و اظهار کرد: سن ناوگان ریلی ما بالا است. قرار بود سن لکوموتیوها و دیگر قسمت‌های ناوگان ریلی به زیر ۱۵ سال برسد، اما متاسفانه تاکنون اتفاقی نیفتاده است. او با اشاره به اینکه «در حال حاضر سن لکوموتیو‌های ما بالای ۳۰ سال و سن واگن‌ها بالای ۲۰ سال است»، تصریح کرد: تا زمانی که اصلاح ناوگان نداشته باشیم، تعدد حوادث را شاهد خواهیم بود.

این عضو کمیسیون عمران افزود: تنها راه بهبود این وضعیت استفاده از بخش خصوصی است. باید اجازه دهیم بخش خصوصی روی بازسازی ناوگان سرمایه‌گذاری کند. البته منافعی که در حال حاضر برای بخش خصوصی قائل هستیم کم است و این بخش تمایل چندانی برای حضور در عرصه حمل‌ونقل ریلی ندارد. درحالی که این بخش در عرصه جاده‌ها فعالیت

خوبی دارد.

لاهوتی تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که سود بیشتری به بخش خصوصی برسد. اگر این کار را کردیم می‌توانیم موفق بشویم؛ وگرنه با این منابع محدود و اندک دولت، حوادث ریلی ادامه خواهد داشت.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش خروج چند واگن یک قطار باری از ریل باعث مسدود شدن چند ساعته راه‌آهن تهران - جنوب در محدوده لرستان شد. در چند ماه گذشته این چندمین بار است که قطار از ریل خارج می‌شود.