گروه گردشگری: با افزایش انتشار اخبار حضور گردشگران خارجی و به تبع آن انتشار تکمیل ظرفیت هتل‌های گردشگرپذیر، خبرها از افزایش نرخ هتل‌ها در اواسط سال نیز حکایت دارد. توضیح رئیس جامعه هتلداران ایران برای این افزایش قیمت این است که برخی از هتل‌ها در سال‌های گذشته به‌منظور جذب گردشگر بیش از ۶۰ درصد تخفیف را بر نرخ مصوب خود اعمال می‌کردند. این درحالی است که نرخ مصوب بیش از قیمتی بود که از مسافر گرفته می‌شد. اما امسال با توجه به حضور گردشگران و جذب آنچه از قبل برای آن هزینه شده‌بود، تخفیف‌ها برداشته شد.

درعین حال با ورود به سال جدید ۲۰ درصد افزایش نرخ نیز اعمال شد. حمزه زاده در گفت‌وگو با «خبرگزاری میراث فرهنگی» با اشاره به نقد برخی از دفاتر خدمات مسافرتی به انحصاری بودن بعضی هتل‌ها برای تعدادی از آژانس‌ها گفت: در ابتدای امر باید به این نکته توجه شود که مالکان برخی از هتل‌ها و آژانس‌های مورد بحث یکی هستند و مالک این اختیار را دارد که به آژانس خود تخفیفات ویژه ارائه دهد. در عین حال باید پذیرفت که هتلدار این اختیار را دارد تا بتواند تخفیفات ویژه‌ای به دفاتر خدمات مسافرتی ارائه دهد که سال‌ها است با او فعالیت می‌کنند.

رئیس جامعه هتلداران درباره وضعیت هتل‌هایی که مشمول نرخ‌گذاری آزاد می‌شوند نیز اظهار کرد: هتل‌هایی که گواهینامه کیفیت را پس از استانداردسازی دریافت کرده‌اند، مشمول نرخ‌گذاری آزاد می‌شوند؛ اما قیمت این هتل‌ها هم باید با تایید جامعه هتلداران و اتحادیه آنها در استان باشد. این گروه از هتل‌ها هم نمی‌توانند خدمات‌شان را به هر قیمتی که خواستند بفروشند.

این در شرایطی است که ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز در گفت‌وگویی با «ایسنا»، این نرخ ملتهب را موجب از دست دادن بازار گردشگری دانست و گفت: با افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران در پاییز، دوباره نرخ اقامت ملتهب شده است، درحالی که کیفیت خدمات نسبت به گذشته هیچ فرقی نکرده است. وی با تاکید بر اینکه؛ نباید با ایجاد التهاب در قیمت‌ها بازارهای گردشگری را از دست بدهیم، افزود: در گردشگری، بازاریابی و بازارداری دو موضوع جدا از هم است که بازارداری به نسبت اهمیت بیشتری دارد، در شرایطی که گردشگران به ایران علاقه نشان می‌دهند و سفر آنها درحال افزایش است. باید خدمات خوب داده شود تا این بازارها از دست نروند و گردشگر احساس بی‌اعتمادی نکند، چون در آن صورت برگرداندن بازار به حالت قبل کار دشوارتری خواهد بود.