اسدالله قربان‌زاده: در مسیر رودبار به زنجان در جنوب رودخانه قزل اوزن و دامنه‌های شمالی، کوهستان معروف قاپلان‌تی در غرب منجیل و شمال شرقی زنجان روستای تشویر با طبیعت بکر و زیبا قرار دارد. آثار تاریخی برجامانده در پیرامون این روستای خوش آب و هوا حکایت از تاریخ دوره ساسانی دارد. آتشکده تشویر و سایر بناهای تاریخی در این روستا، قدمت طولانی زندگی در روستا را به تصویر کشیده است. روستا در ناحیه کوهستانی قرار دارد و به وسیله کوه‌های رکان، قلعه‌پره و قاپلان تی محصور شده است. دامنه این کوه‌ها به‌ویژه قاپلان‌تی چشم‌انداز‌های زیبایی را خلق کرده‌اند. عبور رودخانه امیرآباد از بین روستا جلوه زیبایی به روستا بخشیده و مزارع و باغات را نیز سرسبز کرده است. تشویر با داشتن مسجد و گورستان تاریخی در کنار آتشکده ساسانی تشویر، مهر تاییدی بر قدمت زندگی در این روستای تاریخی زده است.

طبق گفته‌های اهالی، روستا به جایگاه آتش شهرت داشته و این به‌دلیل قرار گرفتن آتشکده بوده است. آتشکده تشویر در میان گورستان تاریخی با سنگ و ساروج با طرح۴ طاقی مربع در شکل گنبد به سبک معماری آتشکده‌های دوره ساسانی ساخته شده بوده و برخلاف آتشکده‌های بزرگ آن دوران آتشکده محلی بوده که با گذشت زمان حومه آن گورستان است. برگزاری مراسم شب یلدا، چهارشنبه سوری، عید نوروز و نیز عزاداری محرم و صفر در این روستا شکل و شمایل خاصی دارد که همین امر بهانه‌ای شده تا گردشگران و مسافران از اطراف شهرستان برای دیدن حضور داشته باشند. دامداری در این روستا رونق دارد و همین موجب شده تا زنان از فرآوری پشم به بافت قالی، جاجیم و گلیم روی بیاورند و در طول سال به‌خصوص زمستان با تولید انواع هنرهای دستی از جمله دستکش، شال گردن و کلاه پشمی روزگار سپری کنند. طبیعت بکر و زیبای این روستا برگرفته از شمال کشور است و در روزهای پاییزی نیز بارش‌ها و خنکای بهاری را می‌توان در تشویر حس کرد. قدم زدن در کوچه پس‌کوچه‌هایاین روستا به دور از دود و دم و آلودگی‌های شهری به همگان توصیه می‌شود.

اهالی روستا میهمان‌نواز هستند و برای اقامت شبانه گردشگران شرایط و امکانات لازم را فراهم می‌کنند؛ این امر موجب شده تا تورگردانانی که برای دیدن طبیعت مناطق مختلف طارم و حتی شمال کشور از مسیر آببر گذر می‌کنند، این روستا را یکی از مقصدهای هدف گردشگری انتخاب کنند. برای اینکه از باران پاییزی روستا در امان بمانید، بهتر است وسایل و تجهیزات مختص این فصل را همراه داشته باشید. دیگر مسیر رفتن به این روستا از زنجان-طارم بوده که در ۱۵ کیلومتری شهر آببر قرار دارد.