صالح‌زاده- پیش از اسلام بزرگان دین زرتشت برای عبادت و نیایش به آتشکده آذرگشسب واقع در تخت سلیمان می‌رفتند. آنها به‌دنبال مکانی بودند که رنج راه را بر ایشان کم کند، از این رو در نزدیکی تخت سلیمان بنایی ساختند که به مرور تبدیل به شهری شد با نام شاهین‌دژ.

شاهین‌دژ یکی از شهرهای جنوبی استان آذربایجان غربی است که از شمال به ملکان و میاندوآب، از جنوب به تکاب، از شرق به مراغه و قره آغاج و هشترود و از مغرب به بوکان محدود می‌شود. این شهر به واسطه تاریخ طولانی خود دارای آثار تاریخی گسترده در کنار طبیعتی زیبا است. یکی از آثار تاریخی این منطقه دخمه بی‌بی‌کند است.

اهالی معتقدند غار روستای بی‌بی‌کند به دست فرهاد ساخته شده است، اما کارشناسان ساخت آن را با انگیزه جلوگیری از هجوم اقوام مختلف و تاسیس پناهگاهی برای مردم نسبت می‌دهند. این غار که در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی مرکز شهر قرار گرفته است. یک جاذبه گردشگری و در آن تعدادی اتاق تعبیه شده است، همچنین در جلوی آن ستون‌هایی ساخته شده که از سنگ کنده شده‌اند. حمام قپان به عنوان دیگر اثر تاریخی شاهین‌دژ محسوب می‌شود. تاریخچه این حمام به دوره قاجار بازمی‌گردد و دارای یک درب کوچک است، البته با گذشت سال‌ها، بخش‌هایی از حمام تخریب شده که نیازمند مرمت است.

برای بازدید از این حمام باید به راسته قپان بروید. در این شهر مشابه سایر شهرهای ایران برخی خانواده‌ها به کار صنایع‌دستی مشغولند. این صنایع شامل فرش، گلیم، جاجیم و دستباف‌های پشمی می‌شود، البته در گذشته سفالگری نیز در این منطقه رواج داشت که با گذشت زمان منسوخ شده است. گلیم‌های شاهین‌دژ شامل گلیم‌های کردی، افشار و گلیم‌های اقوام ترک‌زبان بیشتر در رنگ‌های مخلوطی از قرمز، کرم، سیاه، سبز و آبی موجود هستند. جاجیم‌های این منطقه نیز بیشتر راه‌راه و هندسی هستند و توسط ماشین بافندگی دستی و زمینی بافته شده و فاقد پرز هستند. از این جاجیم‌ها می‌توان برای روانداز، زیرانداز، رختخواب‌پیچ، روکرسی و.. استفاده کرد، همچنین سرمای هوا در شاهین‌دژ موجب شده دستباف‌های پشمی در این منطقه پرطرفدار باشند. محصولات پشمی شاهین‌دژ هم عمدتا توسط زنان شهر و روستا بافته‌شده و شامل انواع جوراب‌ها، دستکش، شال‌گردن، کلاه، زانوبند، ساق‌بند و حتی شلوار و جلیقه است که عموما در رنگ‌های سفید، قرمز و قهوه‌ای بافته می‌شوند. اگر قصد رفتن به شاهین‌دژ را داشتید می‌توانید این صنایع‌دستی را به‌عنوان یک سوغات مناسب

هدیه بگیرید.