گروه گردشگری: همایش بزرگداشت روز جهانی گردشگری با محوریت توسعه جوامع محلی و برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی عصر دوشنبه - ۷ مهرماه - به همت گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی در سالن همایش پردیس بهشتی دانشکده حقوق این دانشگاه برگزار شد. به گزارش «ایسنا»، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در این برنامه گفت: بسیاری از کشورها هنوز ایران را نمی‌شناسند، ما در سطح بین‌المللی ایجاد جاذبه نکرده‌ایم. تا دیروز سازمان میراث فرهنگی حیاط خلوت سیاسی بود. اگر قرار است کاری انجام دهیم امروز وقتش است.

او با اشاره به اینکه تلاش بسیاری کرده‌اند تا در کمیسیون تلفیق بودجه‌ای را به گردشگری اختصاص دهند، تصریح کرد: ما در این زمینه بسیار تلاش کرده‌ایم، اما بسیاری در مجلس حاضر نیستند که این کار را انجام دهند. در ادامه مراسم ایرج ندیمی، عضو هیات رئیسه فراکسیون گردشگری در مجلس بیان کرد: متاسفانه هنوز گردشگری مساله نشده است. ظاهرا تا نفت وجود دارد و تا ذهن‌مان بوی نفت می‌دهد، برای بقیه، از گردشگری گرفته تا کشاورزی و ... جای فریادی نیست.

در بخش دیگری از این همایش رحیم زارع، عضو دیگر فراکسیون گردشگری در مجلس، گفت: گذشته با تمام بودن‌ها اتفاق افتاد. این آینده است که در راه است. یکی از مواردی که صنعت گردشگری را تهدید می‌کند بحث اعتمادسازی است که باید آن را حل کرد. محسن رنجبر مدیرکل مطالعات آموزش و گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز در بخشی از سخنانش در این همایش گفت: اگر می‌خواهیم قوانین را مصوب و اجرایی کنیم باید وضع موجود را درک و آن را بسنجیم. خوشبختانه با رویکردی که دولت تدبیر و امید داشته، امسال با افزایش گردشگران خارجی مواجه بودیم، اما هنوز با ایده‌آل‌هایمان فاصله بسیاری داریم.

دکتر ضیایی، عضو گروه جهانگردی دانشگاه علامه در بحث گردشگری و توسعه جوامع محلی نیز اظهار کرد: جوامع روستایی که کاراکتری در نظام سکونت‌گاهی کشور داشته‌اند جایگاهشان را از دست داده‌اند و ما باید نقش جدیدی برای آنها تعریف کنیم وگرنه آنها تبدیل به یک جامعه صدقه‌بگیر می‌شوند، همان چیزی که متاسفانه در جوامع مشاهده می‌کنیم و این دور از شأن و کرامت انسانی است. در این همایش رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در پاسخ به انتقاد ضیایی از جایگاه کنونی گردشگری در کشور، گفت: ما جزو آن دسته از نمایندگانی بودیم که با استیضاح وزیر علوم نیز مخالف بودند. شما نباید از ما انتظار داشته باشید تا همه چیز یک‌شبه درست شود. کدام یک از سیستم‌های ما درست هستند که بخواهیم گردشگری را یک‌شبه درست کنیم؟!