همزمان با آغاز سفرهای آخر تابستان، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با صدور اطلاعیه‌ای از مردم خواست ضمن انتخاب مقاصد کمتر شناخته شده نکاتی را برای تنظیم سفر ایمن و راحت مورد توجه قرار دهند.

به گزارش «ایرنا» در این اطلاعیه آمده است: با توجه به در پیش بودن سفرهای آخر تعطیلات تابستانی، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ضمن تشکیل جلسه در سطوح مدیران کل و معاونان دستگاه‌های عضو، اعزام ناظران تلفیقی به استان‌های پرتردد و احصای مشکلات، معضلات و برنامه‌ریزی برای رفع آنها، توصیه‌هایی را به هموطنان می‌کند. نخست اینکه ضمن مشورت با دفاتر خدمات مسافرتی، دوستان و صاحب‌نظران و با مطالعه مقاصد مختلف گردشگری ترجیحا هدف سفر را از بین مقاصد کمتر شناخته شده و کم بازدید انتخاب کرده و در این راستا با برنامه‌ریزی کامل و پیش‌بینی شرایط و نیازمندی‌ها، اقدام به تنظیم برنامه سفر کنند. در ادامه آمده است: هموطنان سفر آخر تعطیلات تابستانی را با توجه به فصل بازگشایی مدارس به روزهای پایانی شهریور ماه موکول نکرده و تلاش کنند چند روز قبل از پایان تابستان به شهرهای خود مراجعت و برای ایجاد آمادگی حضور فرزندان در مدارس و دانشگاه‌ها اقدام کنند.

«باتوجه به شرایط جوی وآب وهوای ناپایدار اواخر تابستان و ابتدای پاییز مسافران عزیزقبل از سفر طی تماس با شماره ۱۳۴ سازمان هواشناسی نسبت به کسب اطلاع از وضعیت آب و هوای مقصد سفر اقدام کنند.» اکیدا یادآوری می‌شود قبل از سفر ضمن بازبینی فنی وسیله نقلیه شخصی نسبت به سالم بودن آن اطمینان حاصل کرده و از طریق تماس با شماره ۱۴۱ از وضعیت تردد جاده‌ها اطلاعات لازم را کسب کنند.

ضروری است ادارات کل استانی دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی خدمات سفر در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر استان‌ها، برنامه‌ریزی لازم را برای نظارت بر واحدهای زیر مجموعه به‌منظور ارائه خدمات ترافیکی، انتظامی، بهداشتی، امداد ونجات، امداد خودرو را داشته باشند و درخصوص تامین نیازمندی‌های احتمالی آنها تمهیدات لازم را از هم‌اکنون بیندیشند. در این راستا ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌عنوان دبیران ستاد اجرایی باید ضمن فعال نگه داشتن دبیرخانه، به‌صورت مستمر بر خدمات‌رسانی تاسیسات و موسسات گردشگری مانند هتل‌ها، مهمانپذیرها، منازل استیجاری، دفاتر خدمات مسافرتی، واحدهای بین راهی و سایر واحدهای گردشگری، نظارت جامع و کامل را اعمال کنند و در جهت اسکان موقت، اضطراری و پذیرایی از مسافران و گردشگران، ضمن اتخاذ تدابیر لازم، با دستگاه‌های ذی‌ربط هماهنگی‌های مربوطه را از هم‌اکنون به عمل آورند.

در پایان آمده است: به هموطنان نیز توصیه می‌شود که به اطلاعیه‌های صادره ازسوی ستاد مرکزی و ستادهای اجرایی استان‌ها گوش فرا داده و در برنامه‌ریزی‌های سفر خود حتما نکات مطروحه را لحاظ کنند.