کمپین «دوست گردشگری، دوست فردا» فعال شد

گروه گردشگری: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در ابتدای هفته جاری در نشستی با اصحاب رسانه از راه‌اندازی کمپین «دوست گردشگری، دوست فردا» خبر داد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» دراین نشست صمیمانه که بعد از گله‌گزاری‌های اصحاب رسانه از عدم شفافیت و تعامل کم سازمان با رسانه‌ها برگزار شد، رحمانی‌موحد پاسخ‌هایی گاه دیپلماتیک و گاه قانع‌کننده به خبرنگاران داد و شفافیت و تعامل بیشتری را طی ماه‌های آینده نوید داد. وی در ادامه به ارائه گزارش‌هایی از برگزاری جشنواره ملی گردشگری و روز جهانی گردشگری که قرار است ۵ مهرماه سال‌جاری برگزار شود، پرداخت. وی همچنین از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در بهمن ماه خبر داد جزئیات فعالیت‌ها و اهداف سازمان از برگزاری آنها را تشریح کرد.

رحمانی‌موحد در ابتدای این نشست از راه‌اندازی کمپین «دوست گردشگری، دوست فردا» با هدف حذف شکاف‌ها و فاصله‌هایی که بین مردم‌، تشکل‌ها‌، دولت‌ و اصناف با گردشگری وجود دارد‌، خبر داد و گفت: معتقد هستیم در سال ۹۳، جامعه گردشگری به مفاهمه و همدلی نیاز دارد و باید بدانیم که هر کس به گردشگری کمک کند برای فردایی بهتر تلاش کرده است.

خبرنگاران ۶ ماه فرصت بدهند

رحمانی‌موحد در مقابل گله‌مندی اصحاب رسانه درخصوص دیر پاسخ دادن به سوالات و نبود تعامل دوسویه مطلوب بین مدیران کل سازمان میراث و گردشگری و رسانه و درگیر شدن خبرنگاران در پروسه هماهنگی با روابط عمومی گفت: می‌دانم گردشگری حوزه‌ای پویا، پرظرفیت و فعال است اما من این ظرفیت و آمادگی را ندارم که همپای شما خبرنگاران که فعال و پویا هستید حرکت کنم. به من فرصت دهید. این تنها جواب دیپلماتیکی است که می‌توانم بدهم. البته معاون گردشگری وعده دیگری هم داد و گفت: ۶ ماه دیگر بعد از نوروز ۹۴ که همه امور روی روال خواهد افتاد قول خواهم داد پروسه هماهنگی با روابط عمومی را برای مصاحبه با مدیران کل فعال کنم تا بتوانید مستقیم با آنها ارتباط داشته باشید.

وی با بیان اینکه گاهی انتشار برخی اخبار به برداشت‌های متفاوتی منجر می‌شود، به موضوع ویزای فرودگاهی که انتشار خبر آن به سوء تعبیر منجر شد، اشاره کرد و گفت: قبلا پیشنهاد صدور ویزای فرودگاهی با اعتبار دوماه مطرح شده بود که باید در دولت بررسی و پس از تایید، تصویب شود؛ اما انتشار این خبر سبب سوءبرداشت‌هایی شد و طرح را زیرسوال برد به‌نحوی که گمان می‌رفت ویزای فرودگاهی با دوماه اعتبار زمانی تصویب شده و مثلا از ماه آینده قرار است اجرا شود.

گردشگری، چتری برای همه

رحمانی‌موحد در ادامه با اشاره به جشنواره بین‌المللی گردشگری که در ۵ مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد و با تاکید برآنکه زمان برای برگزاری چنین جشنواره‌ای بسیار کم است، افزود: با این وجود سعی بر آن شد تا محتوای جشنواره خوب باشد، از این رو ۲۵ نوبت تیزر تبلیغاتی در رسانه ملی پخش شد تا بتوانیم حضور عموم جامعه را در این جشنواره داشته باشیم.

به گفته او، این جشنواره، جشنواره‌ای تخصصی به این معنا که هنرمندان سطح بالا در حوزه هنرهای تجسمی در آن شرکت کنند، نیست. بلکه خواست مسوولان برگزار کننده جشنواره ملی گردشگری، حضور عموم جامعه و ارتباط گیری با بدنه جامعه بوده است، چراکه می‌خواستند ارتباط عاطفی و فرهنگی بین سازمان میراث و گردشگری و مردم برقرار شود. معاون گردشگری در ادامه اظهار کرد: می‌خواهیم بگوییم ۵ مهرماه چتری است برای همه و گردشگری بستری است برای همه افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند. هرچند معاون گردشگری آماری از آثار ارسالی به جشنواره ملی گردشگری ارائه نداد، اما درخصوص نقدی که به داوران بخش‌های مختلف این جشنواره وجود دارد گفت: «درست است که در میان اسامی داوران این جشنواره اسامی معاونان سازمان میراث و گردشگری نیز به چشم می‌خورد اما انتخاب این افراد، براساس ظرفیت‌های شخصی‌شان بوده است.

وی گفت: برای ایجاد سیستم استاندارد یک جشنواره قطعا به یکسال زمان نیاز داشتیم. در این فاصله‌ محدود فقط می‌خواستیم تصویری از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مشارکت مردمی در فضاهای مجازی و حقیقی ایجاد کنیم. خواهش می‌کنم این محدودیت و معذوریت ما را در نظر بگیرید تا نگاه‌های قدیمی سراغ‌مان نیاید که من شخصا خیلی از آن نگاه‌ها می‌ترسم.

شرکت ۱۴۰ اتحادیه و سازمان بین‌المللی درنمایشگاه گردشگری ایران

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در شرح فعالیت‌های سازمان برای برگزاری نمایشگاه بهمن ماه نیز گفت: قرار است شاهد برگزاری نمایشگاهی به معنای واقعی خود بین‌المللی باشیم. کاری که روی اصول و حساب و کتاب طراحی شده است. چراکه معتقد هستم نمی‌توان در پسوند هر نمایشگاهی نام بین‌المللی نهاد و آنچه این نام را دارد باید از استانداردهای بین‌المللی برخوردار باشد.

به گفته رحمانی موحد تاکنون برای ۱۴۰ اتحادیه و سازمان گردشگری بین‌المللی فراخوان برگزاری این نمایشگاه ارسال شده است همچنین از سفرا خواسته شده تا درخصوص برگزاری آن اطلاع‌رسانی کنند.

رحمانی موحد در ادامه گفت: این نمایشگاه شامل یک راسته بازار فروش صنایع دستی و غرفه‌هایی به شکل کاروانسرا برای استان‌ها خواهد بود و برای حضور شرکت‌های خارجی نیز تسهیلاتی خاص در نظر گرفته می‌شود. کشورهای همسایه و کشورهای جنوب حاشیه خلیج‌فارس نیز در اولویت معاونت گردشگری برای حضور در این نمایشگاه هستند.

وی در ادامه با تاکید بر نقش چنین نمایشگاه‌هایی در مسیر بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های ایران در این حوزه گفت: من واقعا ناراحت می‌شوم وقتی می‌بینم، کشور امارات در همسایگی ما برای گردشگران، آژانس‌ها و فعالان این حوزه، محور برنامه‌ای شده است. این کشور پایین‌ترین رتبه را نسبت به ایران در میراث تاریخی دارد؛ اما رتبه‌ اول‌ یا دوم را در هتل و اقامت کسب کرده است. آن‌وقت من به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران با این همه ظرفیت باید به چنین کشوری بروم و تازه بگویم، چه ظرفیت‌هایی داریم. ما در نمایشگاه خودمان می‌توانیم به تمرکز و هم‌افزایی برسیم و این خلأ را پر کنیم.

به هیچ نمایشگاه‌ گردشگری بین‌المللی بدهکار نیستیم

معاون گردشگری در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص بدهی‌های سازمان میراث و گردشگری به نمایشگاه‌های بین‌المللی خارجی همچون ITB برلین و لندن و... گفت: بهمن ماه سال گذشته بدهی خود را به ITB برلین که حدود ۸۰ هزار یورو بود پرداخت کردیم و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به هیچ‌یک از نمایشگاه‌های بین‌المللی بدهی ندارد.

ممکن است کانون اتومبیلرانی و جهانگردی بدهی داشته باشد که آن‌هم به‌دلیل برخی مناسبت‌هایی است که در دور گذشته وجود داشت، اما سازمان هیچ بدهی ندارد.

معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره چگونگی رسیدگی به تخلفات آژانس‌ها و فروشندگان تور تاکید کرد: با هیچ آژانس گردشگری مماشات نمی‌کنیم؛ برنامه‌ریزی می‌شود تا وضعیت نابسامان آژانس‌ها و فروشندگان تور تا قبل از نوروز ۹۴ سامان یابد.

مطمئنا نشست‌هایی از این دست در برطرف کردن سوءتفاهم‌ها و ابهاماتی که گاه فضای میان رسانه‌ها و سازمان را مکدر می‌کند، کارآ و موثر خواهد بود، تشریح فعالیت‌ها و حتی ذکر معذوریت‌هایی که سازمان برای عدم شفافیت در بعضی از حوزه‌ها با آن دست به گریبان است، مانع از بروز سوءتفاهم خواهد شد. مطمئنا نشان دادن تاثیر رسانه در پیشبرد سیاست‌های هرمجموعه در عصر حاضر نیازمند هیچ استدلالی نیست. گام‌های مثبت و گاه لرزانی که در رونق گردشگری کشور برداشته می‌شود در فضای همراهی و گاه چالش رسانه‌ای، محکم‌تر و مطمئن‌تر خواهد شد

و رسانه‌ها یکی از همان «دوست»‌های امروز و فردای گردشگری در کمپین «دوست گردشگری، دوست فردا» خواهند بود.