خبرگزاری میراث فرهنگی: «سعید شیرکوند»، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به مناطق نمونه گردشگری و مکان نمایی اشتباه آنها گفت: دولت گذشته ایده‌های خوب را به بدترین شکل زخمی کرده‌است. در هر حوزه‌ای ایده‌های خوبی مطرح شد اما به‌دلیل اجرا و برنامه‌ریزی‌های بد از انتفاع افتاده است. این درحالی است که ایده مناطق نمونه گردشگری ایده خوب و قابل دفاعی بوده‌است. اما چون نگاه عمیق به این مقوله نداشتند تبدیل به موضوع شعاری و تبلیغاتی برای سفرهای استانی شد.

منطقه نمونه گردشگری از طرح‌های استراتژیک پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که به‌منظور اجرایی شدن مفاد برنامه پنج ساله چهارم دولت اعلام شده‌است.

این مناطق بیشتر در قطب‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور هستند و بر اساس پتانسیل بالقوه و بالفعل در زمینه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی، میزان استقبال گردشگران، راه‌های دسترسی به آن مناطق و همچنین زیرساخت‌ها انتخاب می‌شوند. مقرر شده‌است واحدهای اقامتی متغیر برای اقشار مختلف جامعه، مخصوصا کم‌درآمد، در این مناطق ساخته شود. این مناطق در طول سفرهای استانی دولت نهم و دهم شناسایی و به تصویب رسیدند تا مطالعات جامع روی آنها انجام شود.

به گفته شیرکوند، تمام این امور سبب شد تا با تعداد زیادی از مناطق نمونه گردشگری روبه‌رو شویم که نه تنها نمی‌توان همه آنها را در اولویت سرمایه‌گذاری قرار داد بلکه برخی از این مناطق اساسا قابلیت‌های لازم برای توسعه گردشگری را ندارند.

معاون سرمایه‌گذاری افزود: درحال حاضر با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اولویت‌بندی‌هایی برای این مناطق در نظر گرفته شده است که حدود ۷۵ منطقه در این لیست قرار دارند و برای هدایت سرمایه‌گذاران به این مناطق تمرکز کرده‌ایم. بقیه این مناطق نیز به تدریج در دستور کار قرار خواهند گرفت.