۴۵ گردشگر ایتالیایی با ۲۲ دستگاه خودرو وارد ایران شدند تا رازهای این سرزمین را کشف کنند. به گزارش ایسنا، حدود سه سالی می‌شود که سفر گردشگران خودرو سوار و رالی‌ها به ایران بیشتر شده است و اروپایی‌ها بیشترین متقاضیان این سفرها در ایران هستند.

با آغاز سال ۲۰۱۴ و افزایش تقاضای گردشگران خارجی برای سفر به ایران، حجم درخواست‌ها برای اجرای رالی‌ها و سفر با خودروهای شخصی به ایران نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است و آژانس‌های گردشگری ایران و اروپایی، فعالیت و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را روی این حوزه آغاز کرده‌اند.

در همین راستا اخیرا برنامه‌ای برای یک گروه از گردشگران اروپایی با ۳۳ دستگاه خودرو اجرا شد و دومین گروه نیز با ملیت‌های فرانسوی و سوئدی، اواخر هفته گذشته با ۱۷ دستگاه خودرو به ایران سفر کردند. سفر اخیر گردشگران ایتالیایی نیز اولین سفر است که با این شکل و محتوا در ایران انجام می‌شود. برنامه این گردشگران حالت اکتشافی (Discovery) دارد. آنها در ۲۲ روز مسیر شرق تا غرب ایران را طی می‌کنند و از استان‌هایی چون آذربایجان غربی و شرقی‌، اردبیل، گیلان‌، مازندران‌، گلستان و خراسان گذر خواهند کرد.

از آنجا که گردشگرانی که با وسایل نقلیه شخصی خود سفر می‌کنند، معمولا تمایل دارند. مسیرهایی را امتحان کنند که رقبایشان از آن گذر نکرده باشند. کارشناسان این عرصه حدود دو سه ماه زمان گذاشتند‌ تا مسیریابی سفرنامه «سرزمین رازها» را انجام دهند و مسیر متفاوتی را برای آنها طراحی کنند.

در این سفر گروه گردشگران ایتالیایی می‌توانند نقاط جذاب را در حین حرکت مشاهده کرده یا در روستاهای بکر و کمتر مورد تردد‌، توقف کنند و با مردم آن مناطق ارتباط داشته باشند و غذاهای محلی بخورند. اجرای رالی‌ها و سفر گردشگران خودروسوار، اکوتوریسم ایران را در سطح بین‌الملل تقویت می‌کند و این حرکت‌ها فرصتی برای برقراری ارتباط بیشتر با طبیعت بکر ایران است، مخصوصا آنکه این گروه از گردشگران معمولا عاشق و حافظ طبیعت و مردم محلی هستند، برای همین تمایل دارند از جاده‌ها و مسیرهای فرعی گذر کنند. گفته می‌شود در این سفر هماهنگی خوبی در مرز بازرگان، اداره اتباع خارجی و پلیس مهاجرت‌، گمرک مرزی و اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان غربی و شهرستان ماکو برای ورود بدون معطلی گردشگران خودروسوار و صدور ویزای آنها شکل گرفته است که قطعا در نظر گردشگران خارجی اثر مثبت می‌گذارد و ایران را به مسیری روان‌تر برای این نوع سفرها تبدیل می‌کند.