مترجم: سعیدمعتمد متخصص بازاریابی اینترنتی خدمات گردشگری یکی از پرفروش‌ترین خدمات آنلاین است. با وجود میلیون‌ها سایت فعال درصنعت گردشگری که برای جذب بازدیدکننده تلاش می‌کنند، چگونه می‌توان به نتایج دلخواه رسید؟ وقتی ازصاحبان این وب‌گاه‌ها سوال می‌شود که آیا بازاریابی آنلاین انجام می‌دهید، آنها می‌گویند که بله ما یک وب‌گاه داریم. به هرحال داشتن یک وب‌گاه و بازاریابی اینترنتی دو چیز کاملا متفاوت است. برای بازاریابی اینترنتی داشتن یک وب‌گاه امری ضروری به نظر می‌رسد. وب‌گاه شما باید به‌گونه‌ای طراحی شود که توانایی جذب بازدیدکنندگان به بازارهدف شما را داشته باشد. بازاریابی اینترنتی، فعالیت‌های تمام مراحلی را که برای دستیابی به بازار هدف آنلاین خود انجام می‌دهید دربرمی‌گیرد، بازدیدکنندگان را به وب‌گاه جذب می‌کند، آنها را مشتاق به خرید بسته‌های مسافرتی می‌کند و درنهایت باعث بازدید مجدد آنها از وب‌گاه شما می‌شود. در واقع داشتن وب‌گاهی که بازدیدکننده نداشته باشد، هیچ سودی برای شما ندارد.

تا یک دهه قبل؛ روش طراحی وب‌گاه‌های گردشگری به این‌گونه بود که بروشورها، آگهی‌ها، کاتالوگ‌ها و دیگر ابزارهای بازاریابی در اختیار توسعه‌دهنده وب قرار می‌گرفت تا او آنها را تبدیل به محتوای دیجیتال کند و با کمی کدنویسی تبدیل به وب‌گاه نماید. به این ترتیب یک بروشور الکترونیک تهیه می‌شد و این یک امر معمول در صنعت گردشگری به حساب می‌آمد؛ اما امروزه یک بروشور الکترونیک دیگر قابل پذیرش نیست و وب‌گاه‌های موفق امروز به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که موارد ذیل را دربر بگیرند:

• اهداف بنگاه گردشگری؛

• نیازها، خواسته‌ها و انتظارات بازارهای هدف؛

• محصولات وخدمات گردشگری که ارائه خواهند شد.

هرچیزی که به بازاریابی اینترنتی مربوط می‌شود حول محور این سه موضوع خواهند بود؛ اهداف، بازارهای هدف و محصولات یا خدمات. تعریف درست وروشن این سه مورد و بحث در مورد آنها با توسعه‌دهنده وب شما بسیار مهم است. تعریف این سه مورد وظیفه شما است و اگر آنها را برای توسعه‌دهنده وب‌تان به درستی شرح ندهید و در مورد آنها بحث نکنید، طراحی وب‌گاهی متناسب با اهداف شما غیرممکن خواهد بود. شما بازار هدف را بهتر از توسعه‌دهنده وب خود می‌شناسید و می‌دانید بازدیدکنندگان چه می‌خواهند، تصمیم‌های خریدشان بر چه پایه‌ای است و انتظاراتشان چیست. شما باید این اطلاعات را فراهم کنید تا توسعه‌دهنده وب بتواند یک وب‌گاه که نیازها، خواسته‌ها و انتظارات بازار هدف شما را برآورده می‌سازد، طراحی کند. هدف وب‌گاه شما چیست؟ هر جزء از وب‌گاه باید به اهداف موردنظر ربط داشته باشد. همچنین به‌روزرسانی‌ها، اضافه یا تغییر هر جزء از وب‌گاه باید با اهداف مشخص شده کسب‌وکار شما سازگار باشند.

بعضی از معمولی‌ترین اهداف اولیه به این شرح هستند:

• تبلیغ محصولات، خدمات یا مقاصد گردشگری؛

• فروش بسته‌های مسافرتی و محصولات و خدمات مرتبط؛

• فراهم‌کردن خدمات پشتیبانی و ارتباط با مشتریان؛

• فراهم‌کردن اطلاعات مقاصد گردشگری، تسهیلات مسافرتی، محصول یا اطلاعات بنگاه گردشگری؛

• ایجاد آگاهی و توسعه هویت برند.

بنگاه‌های گردشگری اهداف تبلیغ بسته‌های سفر را با فروش آنلاین آنها تلفیق می‌کنند و این امر معمولا نتایج خوبی دربردارد؛ زیرا بازدیدکنندگان از وب‌گاه تنها اطلاعاتی درمورد بسته‌های سفرونرخ‌های ویژه دریافت نمی‌کنند، بلکه آنها به‌سادگی می‌توانند به رزرو آنلاین بپردازند. هرچه خرید آنلاین ساده‌تر شود، احتمال خرید محصولات و خدمات بیشتر می‌شود.