مشارکت برای حفظ و بهره‌برداری از اماکن تاریخی براساس سیاست‌های اقتصادی

گروه گردشگری: مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی گفت: با ابلاغ سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی ریاست سازمان در خصوص جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی شهرها، صندوق احیا هم طی برنامه‌های اجرایی تدوین شده برای سال جاری، مشارکت گسترده‌ای را با نهادها و دستگاه‌های اجرایی مختلف آغاز کرده است. به گزارش روابط عمومی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی، احسان ایروانی افزود: آنچه برای صندوق احیا در اجرای برنامه‌های سال‌جاری ازجمله «طرح حمایت از مالکان اماکن تاریخی» اهمیت بسیار بالایی دارد، دستیابی به فهم مشترک در این خصوص با دیگر دستگاه‌ها و نهادهای موثر است.

احسان ایروانی با اشاره به قوانین معطل مانده در این خصوص گفت: از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۸۲ قانونی با محتوای معافیت مالکان اماکن تاریخی از پرداخت هرگونه عوارض وجود داشت، در قانون برنامه سوم و چهارم توسعه مفاد تفصیلی در حفظ و احیای بافت‌های تاریخی شهرها وجود داشت، ولی به‌دلیل عدم تعامل دستگاه‌های مختلف و عدم فهم مشترک در این خصوص، فرصت‌های طلایی اقدام در این خصوص از دست رفت.

ایروانی باغنی دانستن قوانین در رابطه با حفظ و احیای اماکن تاریخی افزود: صندوق احیا به نوبه خود تلاش دارد، از اقدامات چند وجهی و تعاملی با دستگاه‌های ذی‌ربط بهره برده و با هم‌افزایی در این رابطه گامی موثر بردارد.

وی در خصوص ارائه نتایج همکاری و تعامل در این رابطه افزود: طی برنامه‌های تدوین شده امید است در شهریورماه سال‌جاری اولین نشست مشترک سازمان میراث فرهنگی (صندوق احیا) و شهرداران و شوراهای اسلامی شهرهای تاریخی برگزار و دستاوردهای تبیین و نقاط قوت و ضعف واشکافی شود.