گروه گردشگری، فاطمه باباخانی: کار کردن در خانه از ایده‌های پدربزرگم بود. او عادت داشت با رنگ روغن و زغال طراحی کند و آسیاب‌های بادی کوچکی بسازد؛ پدربزرگم دست‌افزارهای خود را از طریق نمایشگاه صنایع‌دستی محلی یا با انتشار آگهی در روزنامه‌‌های محلی در خانه خود به فروش می‌رساند. او با این کار درآمد خوبی از کار دومی که دوست داشت به دست می‌آورد. آیا شما استعداد پنهانی دارید تا قادر باشید به نقطه‌ای برسید که یک فروشگاه صنایع‌دستی راه‌ بیندازید؟ ساخت صنایع‌دستی می‌تواند لذت‌بخش باشد وقتی شما کاری را که دوست دارید انجام می‌دهید. حتی اگر شما مهارت کافی نداشته باشید، اگر علاقه‌مند به این حوزه باشید، می‌توانید از خرید و فروش صنایع‌دستی درآمد کسب کنید. اما شما برای طرح کسب‌وکار در این حوزه باید آموزش‌هایی را دیده باشید.

بازار خود را بشناسید

یکی از راه‌ها برای آموزش کسب‌وکار صنایع‌دستی مراجعه به نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و جشنواره‌های مرتبط با این حوزه در محدوده‌ای است که شما قصد دارید درآنجا فعالیت کنید. نگاه کردن به آنچه دیگران در حال انجام آن هستند و نوشتن مجموعه یادداشت‌هایی درباره قیمتی که آنها صنایع‌دستی مشابه را می‌فروشند به شما این امکان را می‌دهد برنامه‌ای برای فروش خود داشته باشید.

این امر نه تنها به شما ایده‌هایی درباره چگونگی ارائه محصولات می‌دهد، بلکه ممکن است ایده‌های فوق‌العاده دیگری را درباره آنچه می‌توانید در خانه بسازید یا روی اینترنت قرار دهید، به شما بدهد. پرسش ‌کنید؛ برخی از فروشندگان ممکن است علاقه‌مند به اشتراک گذاری دانش خود و حتی خرید آنچه شما می‌سازید، باشند.

همچنین برخی موارد وجود دارد که چنانچه شما قصد کار کردن در خانه و راه انداختن کسب‌وکار صنایع‌دستی دارید، باید پیش از راه‌انداختن کسب‌وکارتان به آنها توجه کنید:

- خودتان محصول‌تان را می‌فروشید یا آنها را به خرده‌فروشان می‌سپارید؟ آیا شما می‌خواهید محصول را خود را از طریق فروشگاه‌های محلی، وب‌سایت، ارسال مستقیم یا از طریق واگذاری آن به خرده‌فروشان به فروش برسانید.

- چه میزان سودی از این کسب‌وکار به دست می‌آورید؟ بودجه‌بندی کنید و بدانید چه هزینه‌ای را پیش از شروع کارتان باید در نظر بگیرید. هزینه‌های تبلیغات و حمل‌ونقل را فراموش نکنید.

- چه رقابت‌هایی در بازاری که شما در آن حضور دارید، وجود دارد؟

- حداکثر میزانی که شما می‌توانید به خریداران عرضه کنید، چقدر است؟

- چطور شما سفارش‌های خود را انجام می‌دهید؟ (آنها را در گاراژ خانه‌تان انجام می‌دهید یا راه دیگری را انتخاب می‌کنید؟)

- برخی اوقات این پرسش‌ها موجب ایجاد شک و تردید در کار شما شود. نگران نباشید شما کارتان را قرار نیست با فروش یک میلیون محصول در یک روز شروع کنید تا به موفقیت در فروش صنایع‌دستی برسید.

صنایع‌دستی بسازید

بدیهی است چنانچه شما مهارت ویژه‌ای در ساخت محصولات‌تان داشته باشید، خیلی زود در راس سازندگان قرار می‌گیرید؛ اما حتی اگر مهارت ویژه‌ای ندارید نگران نباشید. بسیاری از صنایع دستی وجود دارند که شما می‌توانید آنها را بفروشید؛ درحالی‌که مهارت خود را توسعه می‌دهید. تماس با هنرمندان محلی و فروشگاه‌های عرضه محلی یا شرکت در کلاس‌ها و سمینارها که چگونگی ساخت محصولات دست‌ساز مختلف را نشان می‌دهند می‌تواند در این راه به شما کمک کند. داشتن کسب‌وکار خانگی موجب می‌شود؛ هزینه‌های شما پایین نگه داشته شود. اما هنوز هم هزینه‌هایی وجود دارد که شما باید آنها را در کارتان مورد توجه قرار دهید:

چه هزینه‌هایی برای ساخت یک نمونه وجود دارد؟ به خاطر داشته باشید شما ممکن است قادر باشید در تعداد زیاد تولید کنید و هزینه‌هایتان را کاهش دهید. فراموش نکنید شما باید محصولات خود را بسته بندی کرده و آنها را برای مشتریانتان بفرستید. یک حساب داشته باشید برای محصولاتی که چنانچه در جریان حمل ونقل بشکنند یا برای تبلیغات آنها را به روزنامه‌ها و سایر شرکت‌ها بدهید. شما ممکن است بخواهید درصد خاصی را برای جایگزینی محصول خود در نظر بگیرید.

آیا می‌خواهید ضمانتی برای محصول خود بدهید؟ ضمانت خرید شما چه بازه زمانی را در می‌گیرد و چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

آیا شما هزینه‌های حمل‌ونقل را می‌پردازید یا آن را به مشتریان خود واگذار می‌کنید؟

چقدر برای تبلیغ محصول خود هزینه می‌کنید؟ آیا نیاز به یک بروشور دارید؟ یک وب‌سایت؟ آگهی در روزنامه محلی؟ حتی اگر شما ماشینی داشته باشید که سرب را به طلا تبدیل کند کسی آن را خریداری نمی‌کند؛ اگر نداند چنین محصولی وجود دارد. بنابراین شما باید یک طرح بازاریابی موفق داشته باشید حتی اگر شامل حضور در یک نمایشگاه هنری یا آواز خواندن یک نفر در مقابل غرفه شما باشد.

آیا ممکن است نکات شبهه‌انگیزی در محصول شما وجود داشته باشد؟ برای مثال: اگر شما شمع معطر می‌سازید ممکن است شخصی ادعا کند که این شمع مشکلات اساسی برای سلامت مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند. برای رفع این مشکل لازم است به بیمه مسوولیت و اضافه کردن هزینه آن در قیمت محصول فکر ‌کنید.