مهدیس مدنی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم بی‌گمان یکی از بهترین منابع جست‌وجو برای انتخاب یک مقصد، نظرات و تجربیات گردشگرانی است که پیشتر به آن مقصد سفر کرده‌اند. این گروه از افراد می‌توانند اطلاعات کاربردی‌تر و مفیدتری برای داشتن سفری راحت و بی‌دغدغه در اختیار تازه‌واردها قرار دهند. صد البته یکی از آسان‌ترین راه‌های دسترسی به این نظریات سایت‌های اینترنتی هستند. این روزها گردشگران مشتاقانه درباره تجربیات تلخ و شیرین خود می‌نویسند و در دیالوگی دوسویه با پرسشگرانی که کنجکاو هستند تا از مقصدهای جدید بیشتر بدانند به تبادل اطلاعات می‌پردازند. یکی از این سایت‌های بی‌شمار، متعلق به یک تور اپراتور در ایالت کالیفرنیا در آمریکا است. این تور اپراتور برگزارکننده تورهای فرهنگی در سراسر دنیا است و هدف اصلی‌اش آن است که با برگزاری این تورها افراد فهم بیشتری از دنیا و مردمانش کسب کنند. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های وب‌سایت این آژانس نظرات منتشر شده از مسافرانش درباره تجربه سفر به کشورهای مختلف دنیاست. ایران یکی از کشورهایی است که در تورهای آسیایی سال ۲۰۱۴ مقصد این تور اپراتور است. در ادامه توجه شما را به نظرات چند تن از گردشگران در رابطه با تجربه حضور در ایران جلب می‌کنم.

سوزان که در نوامبر سال ۲۰۱۱ به ایران سفر کرده است می‌نویسد: پولِت یکی از هم‌اتاقی‌هایم درباره آنکه مردم در ایران چطور از من استقبال خواهند کرد و به من خوشامد خواهند گفت بسیار گفته بود. امروز می‌دانم که هر چه گفته درست بوده.

سالی نیز در مارس ۲۰۱۱ به ایران سفر کرده و می‌گوید: میهمان‌نوازی ایرانیان برای من بسیار جذاب بود. غذاها بسیار خوشمزه و البته برای یک نفر در یک وعده بسیار زیاد بود. گرچه مجبور نبودم همه غذایم را بخورم اما نمی‌توانستم جلوی خودم را بگیرم. راننده اتوبوس ما فرد بسیار باتجربه و ماهری بود و این موضوع باعث می‌شد تا ترافیک ما را کمتر اذیت کند.

مارتا در نوامبر ۲۰۱۰ به ایران سفر کرده و می‌نویسد: مسافر آتی عزیز، من به تازگی از سفر دو هفته‌ای خود به ایران بازگشته‌ام. بسیاری ایران را مکانی ناامن می‌دانند، درحالی که این موضوع اصلا صحت ندارد. ایران کشور امنی است و مردمان بسیار میهمان‌نوازی دارد.

اغلب این افراد تحت تاثیر میهمان نوازی ایرانی قرار گرفته‌اند. از تضاد میان تاریخ ۲۵۰۰ ساله ایران با آثار و بناهایی که از آن به یادگار مانده در کنار نشانه‌های شهری مدرن امروزی شگفت‌زده شده‌اند. اغلب درباره ترافیک در ایران نوشته‌اند. غذاهای ایرانی را دوست داشته‌اند و از اینکه مردم خیلی مشتاق سخن گفتن با آنها بوده‌اند، ابراز خرسندی کرده‌اند. گرچه برخی نیز معتقدند خیلی از این افراد دانشجویانی هستند که دوست دارند انگلیسی صحبت کنند. حتی چند یهودی از اینکه بناهای تاریخی مربوط به بزرگان دین‌شان را در ایران دیده‌اند، به وجد آمده بودند. امنیت در ایران نکته‌ای بود که اغلب این افراد به آن اشاره کرده بودند. بیشتر این افراد علاوه‌بر تعاریف بسیار، سفر به ایران را به دیگر گردشگران پیشنهاد می‌کنند.