پتانسیل‌های توریسم کشورمدیریت شود

گروه گردشگری: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از هنرمندان صنایع دستی گفت: صنایع‌دستی و روح هنر اسلامی به بناهای تاریخی ایران جان می‌دهد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار، فرهنگ و تمدن ایران را سرشار از ظرفیت‌های خلاق هنری دانست و با اشاره به تلفیق آن با آثار اسلامی گفت: امروزه هنر ایرانی ـ اسلامی بر قله‌های آثار هنری جهان می‌درخشد و این اعتراف مستشرقین است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره آثار باستانی ایران گفت: همه بناها در همه جهان از مصالح ساختمانی معمول در هر زمان است و آنچه به بناهای تاریخی ایران جان می‌دهد، روح هنری اسلامی و معماری خاص و استفاده از صنایع دستی در آنها است.

وی همچنین ابتکار استفاده از ساختمان‌های قدیمی برای تبدیل به هتل و مسافرخانه را مخصوصا در شهرهای ایران از جمله یزد و کاشان ستود.

گردشگری، صنعت است

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گردشگری را در جهان امروز یک صنعت خواند و گفت: بعضی از کشورهای همسایه که تاریخ و جغرافیای محدود دارند، از صنعت توریسم بیشتر از صنایع نفتی ما درآمد دارند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ۱۵۰ اشاره قرآن به گردشگری را معنادار توصیف کرد و افزود: این آیات می‌توانند مبنای کار کسانی باشد که در امور، نسبت به ابعاد دینی حساسیت دارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت گردشگری و صنایع دستی برای همه مسوولان گفت: خاصیت این صنعت وجود سرمایه در سراسر کشور است و فقط مدیریت و برداشتن موانع می‌خواهد که باید برنامه‌ریزی شود.

برای صنایع‌دستی تبلیغ شود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ورود صنایع دستی کشورهای دیگر به ایران و عرضه آنها در مغازه‌های میدان امام اصفهان را غمناک توصیف و تاکید کرد: ظرفیت صنایع دستی ایران، برای افزایش اشتغال بسیار بالا است و باعث ثبت خاطرات خوب برای مسافران داخلی و خارجی در این شهرها می‌شود.

وی با بیان اهمیت صنایع دستی در هدایای دیپلماتیک گفت: اهمیت تاریخی آنها شناسنامه فرهنگی کشورها است و البته در ایران عمری به قدمت تاریخ هزاران سال دارد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، صنعت فرش دستباف ایران را خیره‌کننده خواند و گفت: رونق این صنعت علاوه‌بر خاصیت‌های فرهنگی، باعث افزایش ارزش افزوده بالا و اشتغال می‌شود که ضرورت امروز جامعه ما است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اطلاع‌رسانی و تبلیغات را برای معرفی صنایع دستی در داخل و خارج از کشور مهم خواند و گفت: اگر آثار و ظرفیت‌های هنری ایران شناخته شود، شیفتگان فراوانی در دنیا هستند که به ایران رو می‌آورند.

وی افزود: یکی از وظایف مهم اسلامی و ایرانی ما تدوین سیاست‌های کلی مبتنی بر واقعیت‌ها است که این نیاز تا حدودی فراهم شده است.

پیوستگی معنادار سه بخش سازمان میراث

در این دیدار مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تشریح وضعیت فعلی این سازمان، افزود: دستاورد هنرمندان صنایع دستی ما در بسیاری از رشته‌ها کم‌نظیر است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: پیوستگی معناداری میان سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد که باید برنامه‌ریزی یکسانی برای هر سه حوزه انجام شود، چراکه با توسعه گردشگری و حفظ و حراست از میراث فرهنگی صنایع دستی هم رشد می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست گسترش تعامل با دنیا و تشنج‎زدایی دولت تصریح کرد: نرخ ورود گردشگران اروپایی به کشور در چند ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی یادآور شد: اشتغال و ارزآوری در بخش صنایع دستی یکی از راهکارهای جدی رفع مشکل اشتغال و رکود اقتصادی کشور است، چراکه ایجاد شغل در حوزه صنایع دستی نیاز به سرمایه‌گذاری عظیم و تکنولوژی وارداتی ندارد.

بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی در این دیدار گفت: وضعیت صنایع دستی با آغاز کار دولت تدبیر و امید در حال بهبود است، بیمه و حمایت از هنرمندان صنایع دستی، احیای کارگاه‌های صنایع دستی و آموزش و پژوهش از مهم‌ترین برنامه‌های کاری معاونت صنایع دستی است.

معاون صنایع دستی تصریح کرد: هفته صنایع دستی امسال با برنامه‌های متنوع و کاربردی برگزار شد و براساس آماری که تاکنون به دست آمده فروش و بازدید از نمایشگاه صنایع دستی امسال با روند رو به رشدی همراه بوده است.