تجارت الکترونیکی و بازاریابی اینترنتی برای صنعتگران کشورهای کمتر توسعه‌یافته پنجره‌هایی را به بازارهای دست‌نخورده و بهره‌برداری از آن باز می‌کند. در حالی که وقتی صنعتگران برای بهره‌برداری از این منابع به‌طور منفرد و جداگانه تلاش می‌کنند، معمولا به‌دلیل قیمت‌های بالا و سود کم شکست می‌خورند. تعدادی از NGOهای صنایع دستی شروع به به کارگیری قدرت ICT در جهت حل این مشکل کردند. نتایج این تلاش‌ها، پروژه‌های گروهی نامیده شد. صنعتگران آموزش ICT می‌بینند و از راه تبلیغ ریشه‌های اجتماعی، تاریخی و فرهنگی صنعت خود، به اهمیت بازاریابی پی می‌برند. ساختار توسعه اشتغال شبکه بازاریابی درون شهری زنان کارآفرین در هند، برای ارتباط دادن این اجتماعات زنان با هم از تکنولوژی سلولی بهره گرفت. در سراسر کشور در هر منطقه یک مزیت نسبی در مواد خام و مهارت‌هایی که برای صنایع خاصی استفاده می‌شوند وجود دارد. از طریق تلفن‌های همراه، زنان کارآفرین ترتیب خرید و فروش صنایعی را که در حالت عادی در بازارهایشان موجود نیست از سایر مناطق می‌دهند. مثال دیگری از این گروه‌بندی، بازار جهانی صنایع روستایی است که از طریق دانشگاه جورج تاون راه‌اندازی شده‌است. این پروژه برای شبکه بندی محصولات مشترکی که از مناطق صنعتی مختلف به دست می‌آیند از اینترنت و گوشی‌های همراه استفاده می‌کند. از طریق استفاده از ICT، این صنایع جمعی قادرند به بازارهای بزرگ‌تر و سطحی از اقتصاد برسند که تابه‌حال در این نواحی دوردست هند، جایی که این پروژه پایه‌گذاری شد، بی‌سابقه بود. از زمان پایان کنترل کمونیستی، در آسیای مرکزی بنگاه‌های کوچک و متوسطی به وجود آمد که بسیاری از آنها صنایع دستی بومی تولید می‌کنند. این سرمایه‌گذاران برای تشکیل انجمن حمایت از صنایع آسیای مرکزی با هم اتحاد یافتند که یک سازمان جامع، تامین‌کننده کمک و حمایت‌های متعددی به اعضای تشکیلات است. با استفاده از نرم‌افزار کاتالوگی رایگان CATGEN، این انجمن اقدام به ایجاد یک برنامه تجارت الکترونیکی مرکزی کرده است، سایر خدمات آن نیز شامل وام و دسترسی به شبکه ارتباطی با صنعتگران داخلی است.

بسیاری از تولیدکنندگان صنایع، زنان کم درآمدی هستند که استفاده از ICT برای بازاریابی و فروش به آنها اجازه می‌دهد که از قالب نقش‌های سنتی جنسیت‌شان که اغلب مانع از خروج آنها از خانه می‌شد فراتر روند. یک چنین برنامه‌ای در نپال وجود دارد (هیپ نیت) که به زنان کم درآمد مهارت‌های کامپیوتر را آموزش می‌دهد که با این کار آنها را قادر به بازاریابی بلوزهای پشمی دستباف و کارهای دستی دیگرشان از طریق اینترنت می‌کند. برای قدرتمندسازی زنان به خصوص از نظر بافندگی که یکی از جنبه‌های اصلی صنایع دستی بوسنی محسوب می‌شود یک NGO بعد از جنگ داخلی یوگسلاوی شروع به‌کار کرد. صنایع دستی بوسنیایی باعث ارتباط دادن زنان ماهر و زبردست صربستان، مسلمان و کرواسی با یکدیگر شد.

سرویس‌های حمایت‌کننده تجارت

درحالی که تجارت الکترونیکی به عنوان یک عنصر کلیدی در بخش صنایع دستی جاگیر شده، پروژه‌های مبتکرانه متعددی از ICT در راه‌هایی مافوق برنامه تجارت الکترونیکی پایه استفاده می‌کنند. به عنوان مثال کمپانی مری‌لند (PEOP Link ارتباط مردمی) یک NGO محسوب می‌شود که به صنعتگران جوامع دوردست در سراسر جهان کمک می‌کند تا از طریق یک شبکه از شرکای تجاری محلی، صنعتگران را برای استفاده از ICT در جهت بازاریابی تولیدی مجهز کرده و آموزش دهد.

صنعتگران برای استفاده از دوربین‌های دیجیتال و نرم‌افزار آموزش می‌بینند که این کار به آنها اجازه قراردادن عکس‌های تولیدی در وبلاگ‌های کاتالوگ را می‌دهد. PEOP Link همچنین به صنعتگران در رابطه با ایجاد گزارش‌های مفصل از صنایع دستی‌شان آموزش می‌دهد و باعث ارتباط شخصی‌تر مشتریان با صنایع و منشا محلی‌شان می‌شود.

برای به‌کارگیری بهتر شبکه در حال رشد تولیدکنندگان صنایع دستی، PEOP Link برای ایجاد ارتباطات بیشتر در کشورهای در حال توسعه یک نرم‌افزار رایگان با استفاده دوستانه و دارای کاتالوگ را گسترش داده است. CATGEN نیز یک برنامه تجارت الکترونیکی است که به شرکای تجاری اجازه می‌دهد در رابطه با تولیدات خود و آنچه در روی خط (اینترنت) نمایش می‌دهند آزادی عمل داشته باشد و نیز بعضی از ابتکارات سرویس‌های حمایتگر شغلی را برای صنعتگران محلی فراهم می‌کند. فروشگاه D۴Ecom با ریشه سنگاپوری، شبکه میزبانی فراهم کرده و تولید نرم‌افزار نمایشگر، با ایمنی فعالیت آنلاین برای تولیدکنندگان صنایع دستی آسیایی را فراهم می‌کند و به عنوان یک واسطه بین تولیدکنندگان محلی و اولین خریداران جهانی عمل می‌کند. این گروه، کمک‌هایی را در رابطه با ترتیب دادن حمل ایمن، کنترل گمرک و نیز تدارکاتی برای صنعتگران عضو می‌کند. در واشنگتن DC، شبکه بنگاهی صنعتگران، امکان دسترسی آسان صنعتگران به وقایع بازاری، درس‌های تجاری و تکنولوژی‌های جدید را فراهم می‌آورد که این در جهت بهبود بخشیدن کسب و کارشان به آنها کمک می‌کند. این در اصل پروژه‌ای مربوط بانک جهانی است و بخش FAQ در آن شبکه‌ای شامل اطلاعاتی در مورد بسته‌بندی، حمل، گمرک، گواهی تجارت منصفانه، قوانین مالکیت عقلانی و بسیاری از مباحث جالب دیگر است که باعث کارآفرینی تولیدکنندگان صنایع دستی می‌گردد که در جست‌وجوی ارتقای تجارتشان و وارد شدن به بازار بین‌المللی هستند.

منبع: www.kasbyar.com