گروه گردشگری: معاون گردشگری کشور طی دیدار با رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافری ترکیه (تورساب) در آنکارا خواستار تشکیل گروه کاری مشترک شرکت‌های گردشگری ایران و ترکیه و قرار دادن نام کشورمان در بسته‌های سفر دفاتر خدمات مسافرتی این کشور شد. به گزارش روابط‌عمومی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرتضی رحمانی موحد در سفر خود به کشور ترکیه که با هدف مذاکره پیرامون چگونگی ایجاد توازن در مراودات گردشگری دو کشور انجام گرفته بود با رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ترکیه (تورساب) ملاقات کرد. در این دیدار که نمایندگان شرکت‌های گردشگری ترکیه نیز حضور داشتند وی خواستار اهتمام ویژه تورساب نسبت به قراردادن ایران در بسته‌های سفر خود به‌منظور برقراری توازن در تبادلات گردشگری دو کشور شد.

معاون گردشگری کشور همچنین با دعوت از رئیس تورساب جهت بازدید از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که در زمستان سال جاری در تهران برگزار خواهد شد؛ خواستار حضور جدی دفاتر خدماتی مسافرتی زیرمجموعه تورساب در نمایشگاه مذکور شد.

در همین راستا رحمانی خواستار تشکیل کارگروه مشترک فیمابین بخش خصوص طرفین با هدف تدوین برنامه‌های مشترک گردشگری شد. همچنین در این دیدار «اولوسوی» رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ترکیه (تورساب) ضمن استقبال از پیشنهادهای معاون گردشگری کشور، عزم جدی تورساب را برای اعزام گردشگران ترک به ایران اعلام و آمادگی خود را جهت امضای یادداشت تفاهم همکاری با بخش خصوصی گردشگری ایران ابراز کرد.

همچنین در دیداری که طی روزهای اخیر سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، با سفیر آلمان در ایران داشت، دو طرف بر گسترش همکاری‌های دو کشور و تشکیل گروه کاری ایران و آلمان برای پیگیری زمینه‌های همکاری مرتبط با حوزه کاری سازمان میراث‌فرهنگی تاکید کردند. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در دیدار مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و میکائیل بارون فون اونگرن سفیر کشور آلمان در ایران بر افزایش سطح همکاری‌های دو کشور در زمینه مسائل فرهنگی و گردشگری تاکید شد. وی با اشاره به اینکه روابط فرهنگی دو کشور در سطح قابل قبولی بوده و تفاهم‌نامه‌های خوبی بین ایران و آلمان به امضا رسیده است، یادآور شد: با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید در افزایش تعامل با کشورها و اعمال سیاست تشنج‌زدایی، ما خواهان حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی و گسترش روابط با کشورها هستیم. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، زمینه همکاری‌های دو کشور در حوزه حفظ و حراست از میراث فرهنگی و گردشگری را گسترده دانست و افزود: بین موزه‌های دو کشور و گروه‌های باستان‌شناسی ایران و آلمان همکاری‌های خوبی در زمینه تبادل اطلاعات و تجارب وجود دارد و بستر لازم برای گسترش این همکاری‌ها فراهم است. سلطانی‌فر با بیان اینکه کشور آلمان در زمینه گردشگری یکی از کشورهای موفق دنیاست و دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته است، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ظرفیت‌های استثنایی و کم‌نظیر تاریخی، فرهنگی و طبیعی جزو کشورهای برتر دنیا است و با توجه به برطرف شدن مشکلات و رفع تحریم‌ها به‌زودی ایران جایگاه خود را در حوزه گردشگری پیدا می‌کند. معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: در ماه‌های اخیر، پس از رویکرد مثبت دولت یازدهم در تعامل با کشورهای دنیا، ورود گردشگران خارجی به کشور ما رو به افزایش است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با تاکید بر وجود زمینه‌های همکاری دو کشور در حوزه باستان‌شناسی، حفظ میراث فرهنگی و جذب و تبادل گردشگر، ادامه داد: تشکیل یک گروه کاری متشکل از نمایندگان متخصص دو کشور و نمایندگانی از وزارت خارجه ایران و آلمان می‌تواند نقش موثری در پیگیری و عملیاتی کردن روند همکاری‌ها داشته باشد. سلطانی‌فر تصریح کرد: مرور مباحث و تفاهم‌هایی که طی ده سال گذشته در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری بین دو کشور صورت گرفته و اجرایی نشده است، می‌تواند یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این گروه کاری مشترک باشد.

همچنین در این نشست سفیر آلمان در ایران با اذعان به افزایش علاقه گردشگران خارجی برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ایران، گفت: برنامه‌ریزان بخش گردشگری ایران در این کشور اعلام کردند، ظرفیت برای پذیرش گردشگر در سال جاری میلادی از آلمان به ایران تکمیل شده است. میکائیل بارون فون اونگرن با اشاره به اینکه گردشگران خارجی برای بازدید از مراکز فرهنگی و تاریخی به جمهوری اسلامی ایران سفر می‌کنند، تصریح کرد: گردشگران اروپایی و خارجی علاقه‌مند هستند شهرهای زیبا و مناظر بی‌نظیر این کشور را ببینند. سفیر آلمان در ایران، همکاری‌های باستان‌شناسی را یکی از زمینه‌های مهم همکاری بین دو کشور دانست و افزود: موسسه باستان‌شناسی آلمان علاوه‌بر موضوعات باستان‌شناسی در زمینه جذب گردشگر فعالیت‌ می‌کند. وی در پایان یادآور شد: بسیاری از مردم آلمان علاقه‌مندند به ایران بیایند و جاذبه‌های این کشور را ببینند.