گروه گردشگری: اگر از تهران به اصفهان می‌روید، یا حتی اگر ساکن اصفهان و شهرهای حومه‌اش هستید برای شما یک پیشنهاد نو و دست نخورده داریم. روستای «فَسَخود» دقیقا جایی میان دو شهر اصفهان و نطنز واقع شده است و با هر کدام از این دو شهر حدود یک ساعت فاصله دارد. از نطنز باید یک جاده فرعی را به سمت این روستا طی کنید.

روستای فسخود قسمتی از دهستان علیا یکی از توابع شهرستان اردستان واقع در استان اصفهان است که در مختصات جغرافیایی ۳۳ درجه شمالی و ۵۲ درجه شرقی قرار گرفته است. در لغت‌نامه دهخدا از دهستان علیا و روستای فسخود این‌چنین یاد شده است: «علیا یکی از دهستان‌های چهارگانه شهرستان اردستان است که در خاور آن واقع شده و از شمال به دهستان گرمسیر، از جنوب به دهستان برزاوند و بخش کوهپایه شهرستان اصفهان، از خاور به دهستان پایین و از باختر به شهرستان کاشان محدود می‌شود.» این روستا آب و هوای نسبتا معتدلی دارد و آب مزروعی آن از قنوات تامین می‌شود. محصولات عمده آن غلات، گردو، بادام، قیسی و کتیرا است و بخش عمده‌ای از مشاغل اهالی این روستا را زراعت و مختصری گله‌داری و صنعت محلی آن را کرباس‌بافی تشکیل می‌دهد.

در شرق روستا کوه یزدان، در شمال آن دو کوه زردکوه یا زرجه و کورک، در جنوب چَم میل و دُندِویل و در غرب آن نیز رودخانه و دهانه دل پهنه قرار گرفته است. زردکوه یا به اصطلاح محلی زرجه کوه، یک قله بلند در راس روستا است و مقبره امام‌زادگان موسی و قادر در دامنه آن قرار دارد و اغلب خانه‌های قدیمی در اطراف این امامزاده ساخته شده و از محله‌های پرجمعیت این روستا محسوب می‌شده‌اند.

حالا که تا فسخود رفته اید، به ارموده هم سری بزنید. ارموده یکی از آبگاه‌های قدیمی روستای فسخود است که تقریبا در جنوب غربی این روستا و مابین کوه چم میل و دهانه دل پهنه و در مجاورت کوهی به نام «کمبوردونی» قرار گرفته است. این محل از قدیم به‌واسطه داشتن ذخیره آب نسبتا قابل توجه و زمین قابل کشت به‌عنوان مزرعه‌ای خوش آب و هوا با درختان زردآلو، قیسی، توت و گردو محسوب می‌شده است. ولی متاسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل کاهش بارندگی و کم شدن ذخیره آب‌های زیرزمینی درگیر خشکسالی است. فَسَخودی‌های اصیل همچنان تعطیلات خود را در روستای خود می‌گذرانند و سعی دارند رونق را به این روستای کوچک بازگردانند. بهار نیز بهترین فصل برای سفر به این روستا است؛ روستایی که برای خودش ییلاقی محسوب می‌شود.