ایسنا: امارات از لحاظ افزایش درآمدهای حاصل از گردشگری حلال در رتبه‌بندی «سازمان همکاری اسلامی» سال ۲۰۱۴ با یک رتبه صعود به مکان دوم جهان رسید. «گردشگری حلال» به‌طور دقیق به نوعی از گردشگری موافق با آداب و رسوم کشورهای شرقی و به‌طور خاص شرایع اسلامی گفته می‌شود. گرچه این گردشگری اساسا، نوع جدیدی محسوب نمی‌شود، اما با توجه به افزایش درخواست‌ها، سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای ساخت مناطق توریستی جدید برای رقابت گردشگری روسیه و کشورهای اروپایی انجام شده است. به گزارش شبکه «المسلمه»، طبق این رتبه‌بندی، مالزی در جایگاه نخست گردشگری حلال جهان قرار دارد و پس از امارات، کشور ترکیه در جایگاه سوم قرار گرفته است و کشورهای اندونزی، عربستان، ‌مراکش، اردن، قطر، تونس و مصر در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار دارند. این رتبه‌بندی در خصوص مناطق گردشگری امارات و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی دیگر کشورهای غیراسلامی، بر اساس میزان تناسب این مناطق با معیارهای سفرهای خانوادگی از جمله امکانات رفاهی مناسب خدمات‌رسانی خوب به مسافران و وجود مراکز خرید تعیین شده‌اند.

در رتبه‌بندی مناطق توریستی گردشگری حلال در کشورهای غیراسلامی نیز سنگاپور، آفریقای جنوبی و تایلند در سه جایگاه نخست و آمریکا، بوسنی و هرزگوین در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

با توجه به استقبال خوب گردشگران از مناطق توریستی کشورهای اسلامی به‌ویژه کشورهای خاورمیانه، حوزه خلیج‌فارس و شمال آفریقا، بسیاری از سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت مناطق تفریحی و هتل‌ها در سواحل ترغیب شده‌اند. این سواحل بیش از این مورد استقبال گردشگران مسلمان قرار نمی‌گرفت، اما حالا با ساخت هتل و مناسب‌سازی فضا بسیاری از خانواده‌های مسلمان کشورهای منطقه به این نوع گردشگری هم روی آورده‌اند.

پیش از این سواحل دبی و شارجه در امارات به‌دلیل مناسب‌سازی فضاها و رعایت فرهنگ خانواده‌های مسلمان، ‌تنها سواحل میزبان این گروه از گردشگران بودند.

در این راستا، مراکز گردشگری امارات تلاش کردند با وضع قوانین بر اماکن تفریحی و فعالیت‌های توریستی رنگ و بوی اسلامی ببخشند. از جمله این اقدامات، ارائه غذاهای حلال بود که با هماهنگی‌هایی که با سازمان استاندارد انجام شد، امارات توانست استاندارد «مُهر حلال» را برای بازارها و رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز تفریحی این کشور به صورت قانون درآورد.

از جمله شرایط اخذ این مُهر، مواد اولیه حلال برای طبخ، طریقه طبخ و جداسازی محل طبخ غذاهای حلال از دیگر غذاها و نوشیدنی‌ها است.