مترجم: مهدی نیکوئی* یکی از استراتژی‌های ارزشمند برای توسعه گردشگری پایدار مناطق، ایجاد پیوندهای فردی و تجاری بین گردشگران و مقاصد است. در حالی که پیوندهای فردی مستحکم‌تر هستند، پیوندهای سازمانی به عنوان انگیزاننده‌های سفر، تنوع بیشتری دارند و به نظر می‌رسد که ارزش افزوده بیشتری برای مناطق به ارمغان می‌آورند. به طور کلی، گردشگران تجاری فرصت‌های برجسته‌تری برای اتخاذ تصمیماتی فراهم می‌کنند که به موجب آنها می‌توان مقاصد را توسعه داد.

گردشگران تجاری انعطاف‌پذیرترند!
در سراسر جهان همایش‌ها، کنفرانس‌ها و اجلاس‌های همکاری از مهم‌ترین پیوندهای تجاری محسوب می‌شوند. مدیران تمامی سطوح و حوزه‌های یک شرکت بزرگ به طور منظم به مقاصدی سفر می‌کنند که برای آنان تسهیلات گردهمایی، اقامتی و تفریحی ارائه می‌کنند. افراد مختلف انجمن‌ها به طور سالانه دور هم گرد می‌آیند تا یکدیگر را بشناسند، ایده‌هایشان را به اشتراک بگذارند و شبکه‌های شخصی و حرفه‌ای خود را گسترش دهند. این انجمن‌ها یک نقطه علاقه مشترک به اسم شغل یا حرفه یا به‌عبارت ساده‌تر اجتماع دارند. در هر رویداد، آنها به مدیران مقاصد یک فرصت تقاضای منحصربه‌فرد می‌دهند تا درباره مکان و احتمالا زمان برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌ها یا اجلاس تصمیم‌گیری کنند. یکی از ویژگی‌هایی که سفرهای تجاری نسبت به سفرهای تفریحی خانوادگی دارند، حجم مخارج بالاتر این سفرها است. در اکثر موارد مشاهده شده که کشش قیمتی محصولات گردشگری برای گردشگران تفریحی خانوادگی بیشتر از گردشگران تجاری هستند و با افزایش قیمت این محصولات، حجم بیشتری از تقاضاها کاهش می‌یابد. در صورتی که گردشگران تجاری نسبت به قیمت محصولات گردشگری انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهند. در نهایت باید گفت امروزه بسیاری از شهرهای جهان به‌عنوان قطب‌های گردهمایی شناخته می‌شوند و سالانه درآمدهای هنگفتی از این راه به دست می‌آورند.
از آنجا که سایر انواع گردشگری ارتباط بیشتری با زندگی روزانه دارند، از این رو غالبا گردشگری تجاری توسط مدیران مقاصد چشم‌پوشی می‌شوند؛ هر چند که تاثیرات بلندمدت و مداوم آنها ممکن است بسیار گسترده باشند. ساختارهای بلوک‌های تجاری اقتصادی و اتحادیه‌های سیاسی، به مجرد یکپارچه شدن، تاثیر قابل‌توجهی بر جریان‌های سفر داشته‌اند. به عنوان مثال، ایجاد توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) و هم‌سنگ‌های اروپایی و آسیایی آن الگوهای سفر خود را تعیین و ساختاردهی مجدد کرده‌اند؛ به خصوص آنهایی که مرتبط با سازمان‌ها و حرفه‌ها هستند. در حالی که تصمیمات بلوک‌های تجاری یا سیاسی در کنترل مدیران مقاصد نیستند، ممکن است در خلال مراحل تکامل تحت‌تاثیر (گاه تاثیرات گسترده) قرار بگیرند. به طور مشابه، وجود بلوک‌های سیستم پولی (مانند بلوک دلار، بلوک یورو و بلوک پوند انگلستان) به صورتی مشابه، تاثیری ظریف اما مهم روی تصمیمات سیاسی و مشارکتی و سفرهای مرتبط با این تصمیمات دارند.
پیوندهای نظامی و گردشگری
پیوند مهم تجاری دیگر پیوندهای نظامی هستند. هر چند که سفرهای نظامی به طور رسمی از آمارهای سازمان توریسم بین‌المللی حذف شده است، هنوز هم واقعیت آن و تبعات اقتصادی آن انکارناپذیر است. به همان اندازه که پیوندهای تجاری و سیاسی روی سفر و جریان‌های گردشگری تأثیرگذار هستند، پیوندهای نظامی نیز موثر هستند. معاهده سازمان آتلانتیک شمالی (NATO) بدون شک اثرگذارترین این پیوندها است و احتمالا یکی از تاثیرگذارترین سیستم‌های سفر و مخارج سفر است (هر چند که به صورت رسمی محاسبه نمی‌شوند). روشن است که تصمیمات مرتبط با سفرهای نظامی در ورای میدان دید مدیران مقاصد هستند. به صورتی مشابه، یک مدیر تیزبین ممکن است طیف کاملی از تصمیمات سفر را دیده و برای جذب نظامیان به مقاصد در زمان خارج از ماموریت برنامه‌ریزی کند.
در نهایت فرآیند آموزش می‌تواند پیوندهایی برای یک مدت طولانی ایجاد کند. افرادی که زمان تحصیل خود را در یک کشور دیگر می‌گذرانند، به دلیل ارتباطات و روابط ایجاد شده، احتمالا به طور مکرر در تمام طول زندگی خود به مسافرت به آن کشور یا منطقه خواهند پرداخت. به عنوان مثال، دانشجویانی که در حال تحصیل در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا هستند، به طور معمول پیوندهایی ایجاد می‌کنند که طیف کاملی از تصمیمات شخصی و حرفه‌ای آنها را در طول زندگی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. یک مدیر تیزبین مقصد می‌تواند از طریق تشویق ارتباطات تحصیلی بین مقصد خود و بازار، ارتباطاتی بلند مدت و مطلوب را به ارمغان آورد. این تجارت بسیار بلند مدت خواهد بود و بنابر تجربه ایالات متحده و بریتانیا، تاثیر اقتصادی قدرتمند و قابل‌توجهی بر مقصد خواهد گذاشت. در این دو کشور و چند کشور دیگر می‌توان شهرها و مناطق بسیاری را یافت که محور توسعه آنها دانشگاه‌ها و مراکز تحصیلی است و به عنوان شهرهای دانشگاهی شناخته می‌شوند.
برای نتیجه‌گیری می‌توان عنوان کرد که توسعه این پیوندها نیاز به آینده‌نگری، تحقیقات دقیق و بازاریابی خلاقانه دارد؛ اما این فرآیند می‌تواند برای شهرها، نواحی و کشورها مزایایی رقابتی به ارمغان بیاورد که پایداری آنها نیز زیاد است. نکته کلیدی این است که زمان شروع برای ایجاد پیوندها، تفکیک بین پیوندهای شخصی و تجاری بسیار دشوار است. در نهایت، به دلیل این درهم‌تنیدگی احتیاج به تحقیقات دقیق‌تر و سیاستگذاری مشخص‌تر احساس می‌شود.
nikoueimahdi@gmail.com*