ایسنا- بررسی‌های یک سازمان غیر انتفاعی نشان می‌دهد حضور گردشگران در بارسلون طی دهه‌های اخیر صدمات زیادی به این شهر زیبا وارد کرده است. این سازمان در گزارش خود با اشاره به پنج برابر شدن گردشگران بارسلون در منطقه کاتالونیا در دو دهه اخیر حضور آنها را برای میراث تاریخی این شهر مخرب دانسته است. به گزارش تلگراف، بارسلون به‌دلیل قرار داشتن در ساحل مدیترانه آثار تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده که قدمت برخی از آنها به هزاران سال می‌رسد و سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر هستند.
امروزه بارسلون یکی از مراکز مهم فرهنگی به یکی از مقصدهای اصلی گردشگران به شمار می‌رود که از میراث فرهنگی غنی برخوردار است. از سوی دیگر این شهر به سبب بناهای معمارانی چون آنتونیو گائودی و لوییز دومانچه‌ای مونتانر که به عنوان میراث جهانی یونسکو انتخاب شده‌اند شهرت دارد. همچنین بارسلون مقر اصلی اتحادیه کشورهای دریای مدیترانه نیز است.
این شهر در سال ۱۹۹۳ میزبان تنها یک میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر بود که این رقم در سال ۲۰۱۳ پنج برابر شده و به ۸ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر رسید. البته روند رو به رشد گردشگران بارسلون از سال ۱۹۹۲ و پس از برگزاری مسابقات المپیک در این شهر آغاز شد که تا به امروز ادامه دارد. با این وجود در دهه‌های اخیر اقدامات خاصی برای حفاظت از میراث تاریخی بارسلون صورت نگرفته و رشد چشمگیر گردشگران، اثرات مخربی روی میراث تاریخی این شهر داشته است.