مکرمه شوشتری شیرگاه یکی از چهار شهر (زیراب، آلاشت، پل سفید و شیرگاه) از منطقه سوادکوه در استان مازندران است، شهری سرسبز و زیبا که از سه نعمت دشت، کوهستان و رودخانه به صورت همزمان برخوردار است، از تهران که به سمت استان مازندران حرکت می‌کنید اگر جاده فیروزکوه را برای حرکت انتخاب کنید، پس از گذر از شهرهای «پل سفید» و «زیراب» به شیرگاه می‌رسید. این شهر کوچک دشتی وسیع است که دو رودخانه «تلار» و «کلسیان» از میان آن گذشته‌اند و توسط کوه‌های جنگلی احاطه شده است، کاهش هفت درصدی رطوبت و شرجی هوا در مقایسه با شهرهای ساحلی استان مازندران، چهل درصد بارندگی در ایام سال و هوای مطبوع نیمه ییلاقی از دیگر نعمت‌های خدادادی این شهر کوچک است.

شیرگاه در تمام فصول سال هوایی ملایم و مطبوع دارد، از دریای خزر ۶۰ دقیقه فاصله دارد و با عبور از شهرهای قائم‌شهر و ساری می‌توان به راحتی به ساحل خزر رسید.

این شهر ییلاقی از همه جهات جز شمال به‌وسیله رشته کوه‌های البرز مرکزی احاطه شده است. شیرگاه از غرب به کوه «ترز»، از شرق به وسیله کوه «ورزک» و از جنوب به کوه‌های «ساره سر» و «شاه‌کوه» محدود می‌شود. همچنین این شهر محل تلاقی دو رود پر آب است، یکی رود «کلسیان» و دیگری رود «تلار» که از منطقه «آلاشت» و گردنه‌‌های «دوگل» سرچشمه می‌گیرد.

به دلیل وجود دو رود کلسیان و تلار وهمچنین وجود دره‌های نسبتا کم عمق، شیرگاه دارای پل‌های متعدد قدیمی( پل دختر و شاهپور) و جدید (پل راه‌آهن) است و به همین سبب به شهر پل‌ها شهرت یافته است.اگر به شهر شیرگاه سفر کردید، می‌توانید برای گذران زمان خود از مناطق گردشگری و جاذبه‌های دیدنی زیر استفاده کنید: آبشار شیرگاه که در نزدیکی تونل بین جاده زیراب- شیرگاه واقع شده است. چشم‌اندازهای لفور (خصوصا در فصل بهار)، زمین‌های کشاورزی برنج و باغ‌های مرکبات، جنگل‌اندرگلی، رودخانه کلسیان واقع شده در نارنج بن و جنگلی که در سمت جهاد کشاورزی قرار دارد.