گروه گردشگری- معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با سفیر ترکیه از عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای رفع موانع همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه گردشگری خبر داد و گفت: با توجه به موفقیت‌های کشور در نشست ژنو، در سال 2014 ارتباطات هوایی ایران با سایر نقاط جهان گسترش خواهد یافت.
به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسعود سلطانی‌فر در دیدار با امیت یاردیم، سفیر ترکیه در ایران به اشتراکات فرهنگی و مذهبی ۲ کشور اشاره کرد و گفت: ما از تمام ظرفیت‌های داخلی و توانمندی‌های کشورهای همسایه به‌ویژه کشور ترکیه، برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر و همکاری‌های جدی‌تر در حوزه گردشگری استفاده می‌کنیم. سلطانی‌فر از دستور ویژه رئیس‌جمهور در خصوص آماده‌سازی زمینه‌ها و زیرساخت‌ها برای میزبانی از گردشگران سراسر دنیا خبر داد و افزود: در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور برای حوزه گردشگری اهداف قابل توجهی پیش‌بینی شده است که به‌رغم مشکلات متعدد و ملاحظات سیاسی موجود، امیدواریم در ۱۲ سال آینده این اهداف عملی شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به کارنامه قابل قبول ترکیه در حوزه گردشگری تصریح کرد: افزایش همکاری‌های متقابل و استفاده از تجربیات حوزه گردشگری، منفعت دو کشور را به همراه خواهد داشت. سلطانی‌فر برگزاری تورهای گردشگری مشترک برای توریست‌های دو کشور را یکی از زمینه‌های همکاری ترکیه و ایران در حوزه گردشگری دانست و ادامه داد: جاذبه‌های گردشگری ترکیه و ایران در حوزه مواریث تاریخی و طبیعی می‌تواند زمینه همکاری‌های بیشتر در بخش گردشگری را فراهم کند. معاون رئیس‌جمهور کمبود هتل را یکی دیگر از مشکلات بخش گردشگری کشور دانست و افزود: براساس جلسات متعددی که با بخش خصوصی برگزار شده است، سرمایه‌گذاران بسیاری برای احداث هتل اعلام آمادگی کرده‌اند، سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای هم می‌توانند با حضور در کشور ما از ظرفیت‌ها و شرایط موجود برای ساخت هتل و تاسیسات گردشگری استفاده کنند. رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: تمامی بخش‌ها در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظف به پیگیری مفاد توافق‌نامه‌های بین دو کشور ایران و ترکیه شده‌اند تا زمینه اجرای عملی این تفاهم‌نامه‌ها با سرعت بیشتری فراهم شود.
هفت موافقت‌نامه در حوزه گردشگری
همچنین در این دیدار امیت یاردیم سفیر ترکیه در ایران موضوعات فرهنگی و گردشگری را یکی از مهمترین مباحث سفر ماه پیش نخست‌وزیر ترکیه به ایران دانست و گفت: همزمان با سفر نخست‌وزیر ترکیه به ایران، متن هفت موافقت‌نامه تنظیم شده و در دیدار آتی مسوولان دو کشور به امضا خواهد رسید. وی تصریح کرد: در سفر رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران به ترکیه همکاری بین دو کشور در هیچ موضوعی به اندازه گردشگری، فراهم نیست. یاردیم با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری روابط تنگاتنگی بین ایران و ترکیه وجود دارد، افزود: ما اعتقاد داریم در حوزه گردشگری روابط بین دو کشور باید بیش از پیش گسترش پیدا کند، دیدارها و توافق‌نامه‌های بسیاری صورت گرفته اما هدف‌گذاری‌ها عملی و اجرایی نشده است.
وی ادامه داد: از نظر ما ترکیه خانه دوم توریست‌های ایرانی است و به‌طور متقابل ایران برای توریست‌های ترکیه جایگاه مشابهی دارد، مناطقی از ری، اصفهان و شیراز از مهمترین مقاصد گردشگران ترکیه در ایران است که معرفی آثار این مناطق به شکل مناسبتر موجب جذب گردشگران بیشتری خواهد شد. سفیر ترکیه در ایران همچنین به نشست سه جانبه وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه و آذربایجان در این کشور اشاره کرد و گفت: گسترش روابط گردشگری منطقه‌ای می‌تواند یکی از موضوعات مورد بحث وزرای خارجه سه کشور باشد.