گروه گردشگری- چهار باب منقل‌خانه درحالی در محل قدیمی دروازه سعدی شیراز با حکم قوه‌قضائیه و همکاری نیروی انتظامی و شهرداری تخریب شد که کارشناسان و مسوولان میراث‌فرهنگی استان فارس معتقدند تخریب‌ خانه‌ها در بافت قدیمی و تاریخی شیراز سبب از بین رفتن معضلات اجتماعی نشده و اقدامات اخیر نهادهای مختلف تنها بافت همگن شهر را بر هم می‌زند. گویی سریال تخریب بافت‌های تاریخی که به نوعی شناسنامه این سرزمین محسوب می‌شوند در شهرهای ایران و با بهانه‌های مختلف پایانی ندارد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، هنوز چند هفته از تخریب بازارچه مجموعه تاریخی بابک میبد یزد نمی‌گذرد که به دستور معاون فرماندار تخریب شد و رد لاستیک بولدوزر‌هایی که به محله سبز قبای دزفول فرستاده شده بود تا خانه‌های قاجاری محله سرمیدان را خراب کند، هنوز پاک نشده و حالا نوبت به شیراز رسیده است. این بارهم مسوولان برای نشان دادن عزم راسخ خود برای خشکاندن ریشه معضلات اجتماعی، دیواری کوتاه‌تر و کلنگی‌تر از بافت‌های تاریخی شهر شیراز، پیدا نکردند. به‌گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، درحال‌حاضر نیز در استان فارس ۴۵ منقل‌خانه در شیراز شناسایی شده که گفته می‌شود، این خانه‌ها تا پایان سال جاری تخریب‌ می‌شود. این درحالی‌است که قرار است پس از پاکسازی شهر شیراز از منقل‌خانه‌ها، پاتوق‌های معتادان از بین برده شود؛ پاتوق‌هایی که عموما در بافت‌های تاریخی و بناهای ارزشمند شهرها قرار گرفته‌اند. «سیامک بصیری» معاون فنی میراث‌فرهنگی استان فارس اما در این رابطه می‌گوید: گروهی از اعضا و مسوولان شهری و قضایی تصمیم گرفتند که به تخریب خانه‌ها در بافت قدیمی شهر بپردازند و متولیان میراث‌فرهنگی نمی‌توانند در رابطه با تصمیماتی که گرفته شده وارد حوزه نقد شوند.
اما متولیان میراث‌فرهنگی و کارشناسان اعتقاد دارند که احیا و زنده‌سازی بافت‌های تاریخی می‌تواند از معضلات اجتماعی بکاهد، نه تخریب خانه‌های قدیمی. او همچنین در پاسخ به این پرسش که بسیاری از بناهای تاریخی تبدیل به پاتوق معتادان شده و از بین‌بردن این خانه‌ها سبب تغییرات ناهمگون در بافت قدیمی شیراز می‌شود، گفت: بناهایی که توسط اعضای شورای شهر، فرمانده‌ نیروی انتظامی و شهرداری تخریب شد فاقد ارزش تاریخی بودند، اما در کنار این خانه بنایی با ارزش‌های معماری قرار داشت. او می‌گوید: هر سقف خانه‌ای که توسط میراث‌فرهنگی تعمیر و مرمت شد مکان ناامنی برای معتادان به وجود آورد و هر سقفی که تعمیر نشد، تبدیل به پناهگاه معتادان شد. بنابراین به‌جای تخریب خانه‌ها و از بین بردن بافت همگن باید به احیا و زنده‌سازی مناطق تاریخی و قدیمی شهرها پرداخت. به‌گفته بصیری، درحال‌حاضر اگر خانه اختصاصی از بافت تخریب شود حتی در صورت تاریخی نبودن، باید جایگزین خانه بنایی ساخته شود که با معماری همگن بر بافت مطابقت کند. هم‌اکنون نیز میراث‌فرهنگی با استعلام‌هایی که از شهرداری می‌گیرد به کنترل نقشه‌ها می‌پردازد و اجازه تخریب همزمانی صادر می‌شود که ساخت بنایی جدید با رعایت ضوابط میراث‌فرهنگی در ارتفاع، نما و پلان صورت بگیرد. آن‌طور که کارشناسان میراث‌فرهنگی شهرستان شیراز می‌گویند، شهر شیراز
۱۷ هزار پلاک قدیمی دارد که از این تعداد ۶ هزار خانه باارزش وجود دارد. اما هم‌اکنون تنها ۳۸۰ خانه تاریخی در فهرست آثار میراث‌فرهنگی ثبت شده‌اند.