راهنمایان تور، سفیران احیای بم
گروه گردشگری- پرستو فخاریان*: هفتمین جشن ملی راهنمایان گردشگری به مدت سه روز از 30 بهمن آغاز شد و در 2 اسفند همزمان با روز جهانی راهنمایان با حضور رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری در کرمان خاتمه یافت.
شعار این گردهمایی، متناسب با شعار سال جاری سازمان جهانی گردشگری «راهنمای گردشگری: راوی آب، حافظ خاک» اعلام شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» علی زندی، دبیر این گردهمایی و رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی راهنمایان کرمان، با اشاره به این موضوع که این جشن نشان داد که کرمان توانایی پذیرش گردشگران بسیاری را دارد، تصریح کرد:‌ برگزاری این جشن طی ۲ماه همه راهنمایان تور انجمن صنفی کرمان را درگیر کرد.
راهنمایان آموزش‌دیده باشند
در نشست خبری این گردهمایی که عصر پنج‌شنبه یک اسفند در سالن مجموعه ارگ جدید بم برگزار شد، خانم فلسیتاس رسلینگ، رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان تور، ضمن معرفی فدراسیون متبوع خود، حضور خود را در جشن به نمایندگی از راهنمایان جهان عنوان کرد و افزود: به این دلیل این دعوت را پذیرفتم که می‌دانم ایران سزاواری و شایستگی توسعه از طریق گردشگری را دارد. او بر لزوم بیشتر بودن دانش و تجربه راهنما نسبت به تورگردان و مدیر تور اشاره و تصریح کرد: نقش راهنمای محلی بسیار حائز اهمیت است، چراکه او است که رنگ و بوی منطقه را تجربه کرده و انتقال می‌دهد و با بایدها و نبایدها آشنا است.
همین‌طور باید اشاره کنم که یک راهنمای گردشگری هرچقدر هم باتجربه و با دانش باشد، لازم است که همواره درصدد بهبود و ارتقای مهارت‌های خود برآید. رسلینگ همچنین از دوره آموزشی‌ای که دوماه پیش از سوی WFTGA در تهران برای راهنمایان گردشگری اجرا شد یاد کرد و خواستار تکرار شدن اتفاقاتی نظیر این شد. این رئیس اتریشی توسعه و بهبود زیرساخت‌های گردشگری را لازمه حضور روزافزون توریست‌ها عنوان و توصیه کرد: برای این موضوع باید به نکات کوچکی مثل علائم راهنمایی شهری برای پیدا کردن سایت‌های گردشگری توجه داشته باشید و راهنمایانی پرورش پیدا کنند که به زبان‌های مختلف جهانی مسلط باشند.
تغییر رویکرد دولت به تشکل‌های صنفی
در قسمت دیگری از این نشست خبری، دبیر کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص علت رویکرد نه چندان مساعد دولتی‌ها به صنف راهنمایان تور در دولت قبل و واکنش کانون به این امر، پاسخ داد: امروز خوشبختانه با تغییر دولت ما شاهد اتفاقات مثبتی در برقراری ارتباط بین دولت (مشخصا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) با تشکل‌های صنفی به‌ویژه انجمن صنفی راهنمایان هستیم. او حضور رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور، را در مراسم اختتامیه جشن راهنمایان به فال نیک گرفت و آن را نشان‌دهنده یک تغییر رویکرد دانست. مهسا مطهر ادامه داد: راهنمایان گردشگری طی این سال‌ها نشان دادند که توانمندی لازم را دارند و با پیگیری‌های مداوم خواهند توانست به مطالبات صنفی خود دست پیدا کنند. این یعنی ما توانمندی داریم و حالا دولت نیز در کنار ما است.
همچنین عباس پیرمرادیان، رئیس هیات‌مدیره جامعه راهنمایان تور، در این نشست ضمن تاکید بر وحدت راهنمایان گفت: لازم است که امروز همه ما تحت لوای نام دبیرخانه هماهنگی راهنمایان گردشگری ایران پیگیر مطالبات صنفی خود باشیم. وی همچنین جلسات با رئیس انجمن صنفی تورگردانان را برای تعیین کف حقوق راهنمایان نسبتا مثبت ارزیابی کرد و گفت: ممکن است.
دستمزدها را افزایش می‌دهیم!
ابراهیم پورفرج، رئیس انجمن صنفی تورگردانان، نیز در این جلسه ضمن تاکید بر این موضوع که راهنمایان باید از همه حرفه‌ها و علوم آگاه باشند تا بتوانند پاسخگوی گردشگر خود باشند، افزود: ما به عنوان آژانس‌دار، همه زحمت خود را برای ورود گردشگر به کشور می‌کشیم و سرمایه خود را که همانا این گردشگران باشند، به دست راهنما می‌سپاریم و این است که اهمیت پیدا می‌کند. وی پیشنهاد کرد که از سفرای کشورهای مختلف برای بازدید از بم دعوت شود تا آنها مجاب شوند که اماکن تاریخی این شهر را در سایت‌های اینترنتی خود تبلیغ و هموطنانشان را برای سفر به ایران دعوت کنند. پورفرج در پاسخی کوتاه به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» درخصوص نارضایتی راهنمایان از دستمزد روزانه خود، گفت: از آقایان نورآقایی و پیرمرادیان تقاضا می‌کنم که برای گفت‌وگو در این زمینه به دفتر بنده بیایند. ما این دستمزد را افزایش می‌دهیم. وی از توضیح بیشتر در این رابطه خودداری کرد.
جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران نیز در این نشست گفت: سفرها باید به شکل تور برگزار و از سفرهای انفرادی خودداری شود. او با یاد کردن از ۱۱۰۰هتل در ایران افزود: ما بیشترین تسهیلات را برای اقامت تورها در هتل‌ها درنظر خواهیم گرفت. وی با اشاره به اینکه استانداردسازی هتل‌های ایران در دستور کار است، تصریح کرد: نرخ هتل‌ها از ابتدای سال تاکنون تغییر نکرده است و حتی نسبت به تورم افزایشی نداشتیم. در حال حاضر قیمت بسیاری از هتل‌ها کمتر از هزینه‌های آنها است و ضریب اشغال هتل‌های کرمان و دیگر شهرها زیر ۴۰ درصد است و این یعنی این هتل‌ها ضرر می‌دهند. او در خصوص هزینه‌های نوروزی هتل‌ها گفت: برای هتل‌های برخی استان‌ها مثل تهران، قزوین و البرز تخفیف ویژه‌ای خواهیم داشت. فرماندار بم، رئیس شورای شهر بم و هوشنگ مرادی کرمانی، که یکی از میهمانان ویژه این جشن سه روزه بود در این مراسم، حضور داشتند.
تندیس روز جهانی راهنمایان گردشگری
به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیش از ظهر روز پنج‌شنبه راهنمایان گردشگری ایران به همراه جمعی از مسوولان شهری کرمان، کانون انجمن‌های صنفی سراسر کشور و جامعه راهنمایان تور و همچنین با حضور فلسیتاس رسلینگ از تندیس طراحی شده «روز جهانی راهنمایان تور»، در محور گردشگری هفت باغ علوی رونمایی کردند. به گفته مهندس فلاح سازنده این اثر، این تندیس ۹۵۰کیلوگرمی سازه‌ای تماما فلزی است که به همت ۳تن از همکاران کرمانی وی، در مدت زمانی اندک در یک کارگاه شخصی و به سفارش کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان ساخته شده است. همچنین آرش نورآقایی، رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان تور، ضمن اشاره به این موضوع که هرساله راهنمایان سعی در به جا گذاشتن یادگاری از خود در استان‌های برگزار کننده جشن دارند، گفت: طرح اولیه این تندیس از سومین جشن راهنمایان در استان اصفهان کلید خورد. وی توضیح داد: پله‌های موجود در این سازه نمادی از زیگورات، ستون آن نمادی از ستون‌های تخت جمشید، طرح لوتوس نمادی از گل نیلوفر آبی که بارها در تاریخ ما آمده و مشبک‌های رنگی بالای تندیس نیز نماد معماری اسلامی کشورمان است.
پس از مراسم رونمایی از این تندیس، رئیس فدراسیون راهنمایان گردشگری در کنار راهنمایان ایرانی، به کاشت بوته‌هایی برای جلوگیری از روند فرسایش و بیابان‌زایی در کیلومتر ۱۵ محور گردشگری هفت باغ علوی اقدام کرد.
اختتامیه جشن راهنمایان
در مراسم پایانی این گردهمایی، که با حضور فلسیتاس رسلینگ رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان، مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، مرتضی رحمانی موحد رزم حسینی استاندار کرمان و دیگر مقامات شهری و استانی کرمان برگزار شد، رسلینگ به ایراد سخنرانی پرداخت. رسلینگ در سخنرانی خود با اشاره به اینکه تاکنون چنین اجتماعی از راهنمایان و همکارانم ندیده بودم، از همکارانش خواست به کشور خود و به بازدیدکنندگان کشورشان عشق بورزند. سلطانی‌فر در این اختتامیه ضمن اینکه هدف اصلی‌اش از سفر به کرمان را دیدار با جمعیت راهنمایان دانست، گفت: همه ما قبول داریم که وضعیت گردشگری در شرایط کنونی شایسته ایران نیست. وی از راهنمایان خواست از جایگاه اجرایی خود در صنعت گردشگری با سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی امر گردشگری تمام همکاری خود را داشته باشند تا کشتی توسعه توریسم کشور به سلامت به مقصد خود برسد. در این مراسم از ترانس وارد، نویسنده کتاب «در جست‌وجوی حسن»، حسن قاسمی و فاطمه همسرش، شخصیت‌های اصلی این کتاب، از سوی سازمان میراث فرهنگی و کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان تقدیر به عمل آمد. همچنین از زحمات فرزانه خادمی، راهنمای گردشگری که در جریان زلزله بم جان دو گردشگر آمریکایی را نجات داد، تقدیر شد. همچنین در پایان این مراسم، محمد درویش به نمایندگی از طرف معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست،پیام ایشان را برای حاضرین قرائت کرد.
*Parastoo.fakharian@gmail.com


حلقه انسانی «بم زنده است»
در قسمتی از جشن ملی راهنمایان گردشگری، عصر پنج‌شنبه 1اسفند راهنمایان با حضور در ارگ بم و با تشکیل یک تجمع انسانی، عبارت «Bam is alive» را روی زمین مجاور ارگ نقش زدند و این تجمع توسط ماهواره‌های ناسا تصویر برداری شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مسوولان این مراسم بارها از قصد خود برای جلب توجه گردشگران به این منطقه توریستی که پس از زلزله دچار افت میزان گردشگر شده بود، سخن گفتند.