میراث آریا- در نشست مشترک مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بر همکاری دو دستگاه در تدوین سند راهبردی گردشگری استان تاکید شد. به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، رجبعلی لباف خانیکی در دیدار با سیدعلی اکبر شمسیان رئیس این نهاد، افزود: قانون‌گذار وظایف خوبی برای حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعریف کرده است که باید به دنبال تحقق این وظایف باشیم. وی ادامه داد: شرح وظایف سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به گونه‌ای دیده شده است که میراث فرهنگی تولید علم می‌کند، صنایع دستی فرهنگ را تجلی می‌دهد و گردشگری محمل و کجاوه دو مورد اخیر است. لباف خانیکی برفرهنگ سازی در حوزه گردشگری تاکید کرد و با اشاره به مفهوم گردشگری در قرآن، اظهار کرد: در قرآن سیر در زمین و احوال مردم همراه با تفکر و تعمق است. وی با بیان اینکه گردشگری از میراث فرهنگی و صنایع دستی بهره‌ای نبرده است، گفت: باید به جایی برسیم که گردشگری را به گردشگری فرهنگی تبدیل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید گردشگری با هدف آگاه شدن و آگاهی همراه شود، ادامه داد: باید به دنبال آشتی گردشگری با میراث فرهنگی و صنایع دستی باشیم. وی با ذکر اینکه گردشگری مذهبی و زیارت یک واقعیت انکار ناپذیر است، بر تلفیق گردشگری مذهبی با گردشگری تاکید کرد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تعریف برنامه‌های پژوهشی به صورت شبکه برنامه در جهاددانشگاهی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: باید سعی شود که در این برنامه‌ها نیازها و فرصت‌ها هم مورد توجه قرار گیرد. لباف خانیکی با اشاره به تدوین سند راهبردی گردشگری خراسان رضوی، خواستار همکاری جهاددانشگاهی استان در تدوین این سند شد.

وی از اعلام آمادگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در برگزاری اولین همایش ملی دوسالانه که توسط پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در سال آینده برگزار خواهد شد خبر داد و تاکید کرد: با کمال میل آمادگی داریم تا به طرح‌های پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی کمک کنیم. وی افزود: امیدواریم با همکاری جهاددانشگاهی خراسان رضوی بتوانیم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را هدفمند کنیم تا به یک الگو در کشور تبدیل شویم.

در این دیدار، سیدعلی اکبر شمسیان، رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه باید مساله فرهنگ‌سازی گردشگری در بین مسوولان اجرا شود، به قابلیت‌های گردشگری خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: این استان در بحث‌های گردشگری زیارت و توریسم درمانی از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار است. وی به مطالعات انجام شده در زمینه گردشگری مذهبی در پژوهشکده گردشگری اشاره و بیان کرد: بر اساس این مطالعات هر زائر تنها دو ساعت از مدت اقامت در مشهد را در حرم می‌گذراند و برای بقیه مدت ماندگاری زائر در این شهر کاری انجام نشده است.

وی از اخذ مجوز دوره کارشناسی ارشد رشته گردشگری در جهاددانشگاهی خراسان رضوی خبر داد و افزود: باید در حوزه گردشگری دیدی بلندمدت داشته باشیم. رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی از آمادگی این نهاد برای حل مشکلات گردشگری استان خبر داد و تصریح کرد: تا زمانی که دستگاه‌های اجرایی استان دست به دست هم ندهند مشکل گردشگری حل نخواهد شد. همچنین در این دیدار دکتر مژگان عظیمی قائم‌مقام معاون پژوهشی ضمن تشریح فعالیت‌های پژوهشی این نهاد در حوزه گردشگری، از آمادگی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی برای تدوین سند راهبردی گردشگری استان خبر داد.