سرگردانی مسافران برزیل 2014
گروه گردشگری- در حالی که کمتر از 6ماه به رقابت‌های جام‌جهانی 2014 برزیل باقی‌مانده و به گفته عضو کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال، امروز مهلت تمدیدشده فیفا برای رزرو بلیت‌های جام‌جهانی است، همچنان تکلیف تورهای گردشگری به این کشور نامعلوم است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، برخی از آژانس‌های معتبر اعلام می‌کنند که تور گروهی برای جام‌جهانی نخواهند داشت. دلیل عمده آنها نیز این است که مجوز چنین کاری ندارند.
از سوی دیگر به گزارش «ایسنا» و به نقل از رضا اباذری‌ - رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران- تورهای جام‌جهانی برزیل‌، تور خاص‌اند و به صدور مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیاز دارند، اما بسیاری از سایت‌ها‌، دفاتر گردشگری و اشخاص حقیقی نه‌تنها با هشدارها و اخطارهای سازمان و فدراسیون کاری نداشته‌اند، بلکه همچنان تورهای جام‌جهانی را با آب و تاب تبلیغ می‌کنند و مشتری هم جذب کرده و تورهای‌شان را هم فروخته‌اند.
برخی دیگر از آژانس‌ها اما جانب احتیاط را رعایت کرده‌اند و با ارائه پکیج‌هایی برای سفر به برزیل در طول مدت برگزاری بازی‌ها، به مخاطبان و مشتریان خود اعلام کرده‌اند که مسوولیت تهیه بلیت بازی‌ها را ندارند و تنها گشت‌هایی را برگزار می‌کنند که در شهرهای محل بازی تیم ملی فوتبال کشورمان باشد.
همه اینها در حالی است که اواخر دی‌ماه سال جاری، محمد کرمی - سرپرست معاونت گردشگری استان تهران - به «ایسنا» گفت: ما به همه‌ آژانس‌های مسافرتی اعلام کردیم که اگر متقاضی فروش تور هستند و در این‌باره ادعایی دارند،‌ مراجعه کنند و مدارک لازم را تحویل بدهند تا پس از بررسی در کمیسیون فنی، آن مجوز خاص را بگیرند. وی ادامه داد: این آژانس‌ها باید شرایط و کیفیت خدمات تور جام‌جهانی برزیل را مانند هتل‌، میزان مسافر و خدمات را واضح و با مدارک مشخص و مستند اعلام کنند تا در کمیسیون فنی بررسی شود. او در آن گفت‌وگو، تبلیغات و تورهای جام‌جهانی را پوچ و کذب عنوان کرده بود.
تکلیف را روشن کنید!
در همین راستا به گزارش «ایسنا»، جمعی از آژانس‌داران گردشگری با ارسال نامه‌ای به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران خواستند تا تکلیف «تورهای جام‌جهانی برزیل» سریع‌تر روشن شود. در این نامه که از طرف جمعی از آژانس‌های گردشگری، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران، تورگردانان و گروه‌های عمده‌فروش تور امضا شده، خطاب به رجبعلی خسروآبادی -مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری تهران- آمده است: «همان‌گونه که مستحضرید مصاحبه‌های مختلف افراد مسوول یا غیرمسوول، مردم علاقه‌مند به سفر برزیل و دیدار از بازی‌ها و همچنین دفاتری را که تحت نظارت مستقیم آن اداره کل فعالیت می‌کند، متحیر نگه داشته است. این در حالی است که تکلیف بازی‌ها، مدت‌ها است مشخص شده و آژانس‌های مسافرتی همه‌ کشورها، تورهای خود را نیز فروخته‌اند. این تعلل (و دخالت در حوزه‌ کاری ما) فقط به ضرر مردمی است که می‌خواهند مسافرت کنند، زیرا با تاخیر خرید تور، قیمت‌های گران‌تری را برای پرواز و هتل باید بپردازند (که معلوم نیست شرعا و عرفا چه کسی پاسخگو خواهد بود؟)» امضاکنندگان در این نامه خواستار شدند: «علی ‌ایحال نظر به اینکه ما برای ارتباط صحیح با مشتریان خود باید توضیحی روشن و شفاف برای ایشان داشته باشیم، تقاضا دارد مقرر فرمایید تکلیف این بخش از مجموعه‌ای را که آن جناب، مسوولیت نظارت بر آن را عهده‌دار هستید مشخص و مردم را نیز از سردرگمی خارج کنید.»
سازمان میراث فرهنگی و فدراسیون به اجماع برسند
به گفته‌ برخی آژانس‌داران، در حال حاضر به‌خاطر مشخص نشدن این تکلیف، دفاتر خدمات مسافرتی امکان فروش تور جام‌جهانی برزیل را ندارند و تبلیغات روزنامه‌ای نیز به‌خاطر هشدارهای مقامات مسوول، بسیار کم شده است. فدراسیون فوتبال و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز تاکنون هرچه اطلاعیه داده‌اند مبنی بر این بوده که فروشندگان تور جام‌جهانی را تایید نمی‌کنند و تاکنون آژانس مشخصی را تعیین نکرده‌اند. همچنین برخی از این آژانس‌دارها گفته‌اند به‌خاطر مشخص نبودن وضعیت صراحتا می‌توان اعلام کرد در حال حاضر، هر توری که به نام جام‌جهانی برزیل فروخته می‌شود، پوچ و کاذب است، چون ظاهرا برای تصمیم‌گیری نهایی باید فدراسیون و سازمان میراث فرهنگی به اجماع
برسند.
به گزارش «ایسنا»، فدراسیون فوتبال اوایل دی‌ماه‌ با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد،‌ در نظر دارد امور مربوط به اعزام تماشاچیان مسابقات فوتبال را به یک موسسه‌ سیاحتی صاحب صلاحیت واگذار کند. در ادامه‌ اطلاعیه‌ فدراسیون فوتبال آمده بود: افرادی اعزام خواهند شد که شخصا بلیت بازی‌ها را از طریق قانونی ابتیاع کرده‌اند و آژانس هیچ‌گونه مسوولیت و دخالتی درباره‌ تهیه‌ بلیت مسابقات این افراد نخواهد داشت و صرفا درباره‌ تسهیلات پروازها‌، هتل و ترانسفر اقدام می‌کند.
پس از این اطلاعیه خسروآبادی - مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری تهران- گفت: اگر فدراسیون فوتبال وظایف خود را انجام دهد، ما هم در خدمتش هستیم؛ اما اگر در حوزه‌ای که به آنها مربوط نمی‌شود مانند هتل و خدمات تور دخالت کند، رسما برای فدراسیون می‌نویسیم که چنین حقی ندارد.
به گزارش «دنیای اقتصاد» به نظر می‌رسد عدم تشکیل به موقع یک کمیته مشترک بین فدراسیون فوتبال و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، به این ناهماهنگی‌ها و تداخل در انجام وظایف دامن می‌زند. با این اوصاف، متقاضیان سفر به برزیل باید اندکی بیشتر حواسشان را برای خرید تورهای جام‌جهانی جمع کنند.