خبرگزاری میراث فرهنگی- نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس در برنامه آموزشی گردشگری عربستان شرکت کردند که با عنوان «لبخند» از سوی مقامات گردشگری عربستان سعودی درریاض برگزار می‌شود. به گزارش عرب نیوز این برنامه با هدف ارتقای فرهنگ گردشگری درمیان دانشجویان و توجه به جاذبه‌های گردشگری در کشور عربستان برگزار می‌شود. این برنامه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی همراه است که توسط متخصصان این حوزه، دانشجویان و دیگر افراد وابسته به حوزه توریسم را در کشورهای منطقه خلیج‌فارس آموزش می‌دهد.
این درحالی است که مقامات عربستان اعلام کرده‌اند که بیشتر گردشگران سعودی را توریست‌های مذهبی تشکیل می‌دهند و باقی نیز گردشگران کسب و کار هستند. درهمین راستا مقامات عربستان ارتقای گردشگری همایش و کنفرانس‌ها را هدف اصلی خود در ارتقای صنعت گردشگری این کشور اعلام کرده‌اند. طبق پیش‌بینی‌ها، عربستان درسال 2013 شاهد 7 درصد افزایش در تعداد گردشگران جذب شده بود. این میزان رشد به معنی جذب تقریبا 24 میلیون گردشگر تا پایان دوره پیش‌بینی شده در سال 2017 است. طبق همین گزارش‌ها در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد طی این دوره با 41 درصد رشد به درآمدی بالغ بر 09/13 میلیارد دلار برسد.
عربستان در چند سال گذشته گام‌های جدی در راستای توسعه گردشگری و افزایش سطح مهارت و تخصص فعالان این صنعت برداشته است. احداث نخستین کالج گردشگری عربستان به زبان انگلیسی، با ظرفیت پذیرش حدود ۲ هزار دانشجو درسال ازدیگر اقداماتی است که اواخر سال ۲۰۱۳ در شهر ریاض، پایتخت عربستان، صورت گرفت. در این کالج گردشگری آموزش‌های لازم در زمینه جذب گردشگر و خدمات‌رسانی به آنها به کمک استادان اروپایی و آمریکایی به دانشجویان ارائه شده و زبان تدریس نیز انگلیسی است. دولت عربستان همچنین ژانویه گذشته جشنواره‌ای را با هدف جذب گردشگران زمستانی در شهر جده برگزار کرد. به گزارش عرب‌نیوز، در قالب این جشنواره گردشگری که «بشتاب! جده درانتظار توست» نام دارد، هزینه اقامت در مراکز اقامتی جده را در ساحل دریای سرخ بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش دادند.