میراث آریا- معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بیمه آتش‌سوزی کاخ گلستان و موزه ملی ایران برای نخستین بار توسط این سازمان خبر داد.
سمیع‌اله حسینی مکارم گفت: با توجه به ظرفیت و تکلیف قانونی برای بیمه کردن اماکن و دارایی‌های سازمان، برای اولین بار نسبت به بیمه آتش‌سوزی ساختمان‌های کاخ گلستان، موزه ملی ایران، موزه ایران باستان، ساختمان ستاد مرکزی و تاسیسات کاخ گلستان و موزه ملی ایران اقدام شد. معاون توسعه مدیریت ادامه داد: به‌دلیل بالا بودن حجم تعهدات در این اماکن، کنسرسیومی متشکل از بیمه مرکزی، شرکت‌های ایرانیان، پاسارگاد، پارسیان، البرز، سینا، اتکایی امین، ملت و معلم با تایید بیمه مرکزی عهده‌دار این بیمه شدند. وی در ادامه با اشاره به اینکه بیمه بناها و موزه‌های کشور یکی از الزامات قانونی است، یادآور شد: با توجه به وظیفه اصلی سازمان که عهده‌دار حفاظت و حراست از میراث فرهنگی و تاریخی کشور است، بیمه این اماکن در دستور کار معاونت توسعه مدیریت قرار گرفت. حسینی مکارم همچنین بیمه بناها و اماکن تاریخی را به لحاظ قانونی دارای شکل متفاوت و خاصی دانست و افزود: این مواریث دارای هزینه فرهنگی هستند و نمی‌توان رقم مشخصی برای آنها درنظر گرفت، حفاظت از این مواریث هم ظرافت‌های خاصی دارد که نیازمند کار تخصصی و حرفه‌ای است.
معاون توسعه مدیریت اظهار کرد: برای انجام این ماموریت سنگین، ۳ ماه فعالیت گسترده کارشناسی و تخصصی با حضور کارشناسان و متخصصان فنی انجام شد و در نهایت کارشناسان زبده بیمه مرکزی برای جمع‌بندی و تصمیم‌گیری مناسب وارد عمل شدند. وی تصریح کرد: بیمه آتش‌سوزی ساختمان‌های کاخ گلستان، موزه ملی ایران، موزه ایران باستان، ساختمان ستاد مرکزی و تاسیسات کاخ گلستان و موزه ملی ایران برای نخستین بار در کشور انجام شده است.