مریم لاوی سفر به محل‌های ناشناخته آنجا که تورهای طبیعت‌گردی کمتر میل و رغبتی برای بردن گردشگران به آن محل دارند، همیشه یکی از جذاب‌ترین تجربه‌ها است، سفر به منطقه‌ای در دل کویر که مردانش در پی شتر در بیابانند و دخترانشان نقش بر قالی می‌زنند. طرود جایی است در مرز کویر مرکزی، روستایی که در آن نخل و شتر از مهم‌ترین لوازم زندگی است. جالب است که این روستا در شهرستان شاهرود قرار گرفته، همان‌جا که برگ‌های سوزنی جنگل ابرش نشان از سرما دارد. برنامه این است: پس از آنکه به شاهرود رسیدید، به سوی مجن حرکت کنید؛ شهری که به ماسوله کویر مشهور شده و آبشار آن هر هفته پذیرای گردشگران بی شمار است. از شاهرود تا مجن حدود نیم ساعت زمان لازم دارید و از آنجا تا پای آبشار نیز همین قدر زمان می‌برد.

از سر جاده عازم روستای قلعه نو خرقان نیز بشوید تا گشتی در کوچه باغ این روستا زده و همچنین زیارتی از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی داشته باشید.

پس از خرقان به شهر گردشگری بسطام و مدفن بایزید بسطامی بروید. برنامه‌ها در روز دوم ادامه خواهد داشت. از مسیر جنوب شاهرود به سمت چاه جم رهسپار شوید. خانه‌هایی در اطراف به چشم می‌خورد که اقامتگاه‌های موقت ساربانان شتر هستند. خوب است قلاب و تور ماهیگیری با خود داشته باشید؛ ماهیگیری در دل کویر. از آنجا به سمت روستای طرود بروید؛ روستایی که زنانش سال‌ها است به بافت فرش نقش نائین مشغولند و مردانش ساربانان شتر و گله‌های گوسفندند.

در طرود آثار تاریخی کمی می‌یابید، اما لوکیشن سریال مختارنامه می‌تواند یکی از برنامه‌های بازدید باشد. این سفر به کسانی که علاقه‌مند به دیدن مکان‌های ناشناخته و کویر هستند توصیه می‌شود. مسیر جاده خاکی زیادی دارد، از این‌رو سعی کنید با ماشین شاسی‌بلند به این سفر بروید یا راننده را نسبت به این موضوع آگاه کنید. در طرود، چند مغازه در میدانگاهی وجود دارند، اما نان و کنسرو و آب معدنی را از شهر تهیه کنید، ممکن است آنها را در روستا پیدا نکنید. بازدید از کارگاه قالیبافی دختران طرود می‌تواند یکی از گزینه‌های سفر شما باشد.