اعراب حاشیه خلیج فارس؛ مشتریان جدید تورهای ایران
گروه گردشگری- ایجاد تحول درفضای سیاسی سبب بازگشت گردشگرانی از منطقه خلیج فارس به ایران شده که از هم اکنون هتل‌های برتر ایران را برای فصل بهار آینده رزرو کرده‌اند.
یک نشریه اماراتی، درگزارشی به استناد افزایش تعداد گردشگران منطقه خلیج فارس و اولویت اعلام شده از سوی دولت روحانی برای تسهیلات ویزا برای گردشگران کشورهای منطقه، می‌گوید: دولت ایران امیدوار است با توجه به برخورداری از شهرهای تاریخی و کمپ‎های اسکی به یک قطب گردشگری درمنطقه مبدل شود. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، روزنامه اینترنتی «نشنال» وابسته به امارات، در مقاله‌ای با اشاره به این موضوع آورده است که ایجاد تحول درفضای سیاسی سبب بازگشت گردشگران منطقه خلیج فارس به ایران می‌شود.
به نوشته این روزنامه انتخاب یک رئیس‌جمهور معتدل در آگوست گذشته اثر مثبت فوری بر کشور داشت که سبب شد، طرح تسهیل روند صدور ویزا برای بسیاری از کشورها از جمله کشورهای منطقه خلیج فارس، در دستور کار مقامات ایران قرار گیرد. تسهیلاتی که انتظار می‌رود اعضای بیشتری از کشورهای منطقه را در آینده دربر بگیرد.
بنا بر همین گزارش به نقل از «منوچهر جهانیان» (معاون پیشین گردشگری) بیش از ۲/۱ میلیون گردشگر از منطقه خلیج فارس و عراق طی ۱۰ ماه گذشته از ایران بازدید کردند که ۵۰ درصد بیشتر در مقایسه با مدت مشابه ده سال گذشته بود.
به گزارش «دنیای اقتصاد» پیش از این نیز در روزنامه‌های معتبری چون فاینشنال تایمز، گاردین و تلگراف و غیره ... ایران در فهرست ۲۰ مکان اول گردشگری جهان در سال ۲۰۱۴ معرفی و پیش‌بینی‌هایی مبتنی بر افزایش تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال جاری انجام شده است. همچنین در روزنامه
لس‌آنجلس تایمز گزارش شده که همزمان با ادامه روند مذاکرات و ایجاد نوعی سهولت برای سفر گردشگران آمریکایی، تعداد گردشگران این کشور در ایران افزایش یافته و رو به رشد است.
به گفته این نشریه ایران بیش از همه مقصد محبوبی برای گردشگران کویت، بحرین، امارات و عربستان سعودی است، اما در دوران رئیس جمهور پیشین، سردی روابط میان کشورهای عرب منطقه خلیج فارس و تهران سبب شد که تعداد مسافران کاهش یابد، ولی دولت جدید به محض ورود به کاخ ریاست جمهوری برنامه خود را برای بهبود ارتباط با دنیا و به ویژه کشورهای منطقه
خلیج فارس اعلام کرد و در نوامبر گذشته نیز موفق شد به کشورهای غربی برای کاهش تحریم‌ها به توافق‌هایی دست یابد.
«محمد جواد ظریف» دسامبر گذشته نیز دیداری از کشورهای امارات، کویت، عمان و قطر داشت که هدف خود را افزایش فضای صلح و ثبات در منطقه اعلام کرد.
گروه هتلداری روتانا وابسته به امارات دسامبر گذشته اعلام کرد که قصد دارد در بازار ایران شرکت کند. این پروژه که انتظار می‌رود درشهر زیارتی مشهد و۲۰۱۵ به نتیجه برسد، نخستین پروژه گروه هتلداری خارجی است که پس از انقلاب اسلامی به ایران راه می‌یابد. از دیگر سو سه خط هوایی بزرگ امارات، اتحاد و ایرعربیه نیز تقریبا پروازهای منظمی به تهران، مشهد و شیراز دارند. «امین ریاستی» ۲۷ ساله از راهنمایان گردشگری فعال در شیراز می‌گوید که بزرگ‌ترین گروه‌های گردشگری که در سال ۲۰۱۲ داشته، تنها متشکل از دو یا سه گردشکر بوده‌اند، درحالی که پس از انتخاب روحانی گروه‌هایی متشکل از ۲۰ تا ۵۰ توریست را داشته‌ایم و نیز یادآور شد که برای نخستین بار از کشور امارات نیز گردشگر داشته است.
طی ماه‌های آینده و از هنگامی که مقررات جدید به اجرا درآید گردشگران از بیشتر کشورها به جز انگلستان و آمریکا قادر خواهند بود ویزای بدو ورود درفرودگاه‌های ایران دریافت کنند. با این حال تورگردان‌های ایرانی از هم اکنون شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد گردشگران خارجی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته هستند.