گروه گردشگری- سیده محبوبه کاظمی دولابی، عضو کمیته علمی همایش ملی هنرگردی از اجرای فاز اول طرح ملی گردشگری هنری در اوایل سال ۹۳ خبر داد و گفت: پیوند بین گردشگری و هنر سال‌ها است که در کشورهای دیگر وجود دارد و در ایران این برای نخستین بار است که صورت می‌گیرد.
وی اظهار کرد: طرح گردشگری هنری به صورت یک طرح کارآفرینی در سطح ملی است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است. فاز اول این طرح به صورت پایلوت، در پروژه قو الماس خاورمیانه اجرا خواهد شد. وی در تشریح اقدامات فاز اولیه این طرح ملی یادآور شد: در این طرح نخستین نمایشگاه دائمی صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در طبقه دوم پروژه و در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع با 200 باب مغازه برای نمایش و فروش آثار هنرمندان صنایع دستی کشورمان تعبیه شده است که آنها می‌توانند آثار خود را بین سه تا پنج سال به گردشگران ارائه کنند. کاظمی با بیان اینکه این مغازه‌ها با شرایط ویژه به هنرمندان اجاره داده می‌شود، اضافه کرد:‌ هنرمندانی در این پروژه انتخاب می‌شوند که دارای شناسنامه هنری هستند و می‌توانند شناسنامه اصالت اثر و بسته‌بندی مناسب محصولات خود و کاتالوگ آنها را ارائه کنند. عضو کمیته علمی همایش ملی هنرگردی با بیان اینکه این پروژه در حال حاضر در مرحله تحویل‌دادن مغازه‌های تجاری است و اظهارامیدواری برای اجرایی شدن آن در اوایل سال آینده، خاطرنشان کرد: به مدت یک سال کار کارشناسی روی تدوین طرح گردشگری هنری انجام شده است و پس از آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام برده شد که خوشبختانه مورد استقبال مجمع هم واقع شد.
وی با بیان اینکه پنج محور اقتصادی، سیاست خارجی، فرهنگی، اجتماعی و علمی برای این طرح در نظر گرفته شده، یادآور شد:‌ در راستای همین طرح، نخستین سمینار تخصصی هنرگردی در خرداد ۹۳ برگزار می‌شود که جزئیات آن در سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام شده است، این سمینار با همکاری سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌شود. کاظمی با بیان اینکه این نمایشگاه به صورت دائمی است و در آینده فازهای دیگری از آن در قالب هنرهای دیگر اجرا خواهد شد، ادامه داد: موضوع اسکان گردشگران نیز در کنار این نمایشگاه در این طرح تعبیه شده است. همچنین حراجی‌ها و نمایشگاه‌های مختلف و ورک‌شاپ‌هایی در کنار این طرح اجرا می‌شود.