مجوزاقامتگاه‌های بوم گردی، وامانده در خوان آخر؟
گروه گردشگری- در نیمه مهرماه 92، منوچهر جهانیان معاون وقت گردشگری، از صدور مجوز بهره‌برداری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی خبر داد و با بیان اینکه بیشترین اقامتگاه‌های بوم گردی در استان اصفهان واقع شده است، گفت: با صدور نخستین مجوز ساخت و بهره‌برداری از مراکز مذکور توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، سایر استان‌های کشور نیز ظرفیت سنجی شده و ضمن تمرکز بر امر آموزش و فراهم آوردن زمینه رعایت استانداردهای تعریف شده، اشتغالزایی، انتفاع مردم محلی و در نتیجه، توسعه پایدار در مناطق طبیعی کشور را به دنبال خواهد داشت.
اکنون بعد از گذشت دو ماه و نیم از آن زمان به گزارش «ایسنا»، صاحبان برخی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در اصفهان گفته‌اند که اداره‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان اعلام کرده بودجه‌ای برای پرینت گرفتن از «مجوز احداث و بهره‌برداری اقامتگاه‌های بوم‌گردی» ندارد. شاید این یک شوخی با صاحبان اقامتگاه‌هایی باشد که حدود هشت سال دوندگی کرده‌اند تا مسوولان گردشگری و انتظامی کشور را مجاب کنند که نظام این اقامتگاه‌ها جدا از هتل‌ها‌، مهمان‌پذیرها یا هر واحد اقامتی دیگر در کشور است و مجوزها‌، استانداردها و ضوابط مجزایی نیاز دارد تا آنها را از چالش با اداره‌ اماکن نیروی انتظامی رها کند؛‌ اما حالا که این استاندارد و ضوابط تنظیم شده و فقط صدور مجوز این اقامتگاه‌ها باقی مانده، کارشناسان اداره میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان به صاحبان این اقامتگاه‌ها پاسخ قانع‌کننده‌ای نمی‌دهند تا تکلیف مشخص شود.
براساس دستورالعمل «احداث و بهره‌برداری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی» این اقامتگاه‌ها اماکنی برای گردشگران هستند که ضمن ارائه‌ خدماتی با کیفیت مشخص و قابل قبول به میهمانان در محیط‌های طبیعی با رعایت بالاترین سطح ممکن از ضوابط زیست‌محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی و سیمای طبیعی منطقه ساخته شده باشند و با حداکثر تعامل با جامعه‌ محلی،‌ زمینه‌ حضور و اقامت طبیعت‌گردان را با کیفیتی قابل قبول و تعریف‌شده در محیط‌های طبیعی فراهم کنند. سال گذشته، اداره اماکن به‌دلیل بروز برخی رفتارهای نامتعارف در پذیرش میهمانان، به این اقامتگاه‌ها اخطار داد که اگر پروانه‌ کسب نداشته باشند،‌ آنها را پلمب می‌کند.
همین اخطار سبب شد دستورالعمل «احداث و بهره‌برداری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی» در اداره کل طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تنظیم و به استان‌ها ابلاغ شود تا این واحدها از هتل‌ها‌، متل‌ها‌، مهمان‌پذیرها‌، مهمان‌سراها و خانه‌های شخصی و استیجاری تفکیک شوند و مشکل پروانه کسب آنها، حل و چالش‌های‌شان با اداره‌ اماکن ناجا برطرف شود. به گفته صاحبان این اقامتگاه‌ها، اگر این شرایط ادامه داشته باشد، چالش آنها با اداره‌ اماکن، به خصوص با نزدیک شدن تعطیلات نوروزی تکرار خواهد شد. اداره کل طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که آیین‌نامه‌ها و استانداردهای اقامتگاه‌های بوم‌گردی را زمستان ۱۳۹۱ تنظیم کرده، اکنون پیگیر این ماجرا است و درباره‌ نتیجه‌ آن اعلام کرد که این مجوزها باید ۲ ماه و نیم پیش صادر می‌شد،‌ اما هنوز هیچ خبری از آنها نشده است. طبق آنچه کارشناسان این اداره گفته‌اند، آنها هربار که با اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان تماس گرفته و پیگیر مجوزها شده‌اند، این پاسخ را شنیده‌اند که «مجوزها پرینت گرفته شده و در کارتابل آقای رئیس است تا امضا شود».
اما محسن مصلحی - مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان- به «ایسنا» گفته است: از تهران (سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور) ابلاغ شد که مجوزهای بهره‌برداری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی صادر شود که ان‌شاءالله تا یکی، دو هفته‌ دیگر در اختیارشان قرار می‌گیرد.
او دلیل این تاخیر را ناهماهنگی بین دو، سه بخش دانست و درباره این ناهماهنگی‌ها توضیح بیشتری نداد، اما گفت: هر مجوز تا زمانی که نهایی شود به هماهنگی‌هایی در داخل حوزه نیاز دارد. قبلا می‌خواستیم به این اقامتگاه‌ها در قالب «خانه‌های استیجاری» مجوز بدهیم‌، ولی اداره‌ طبیعت‌گردی‌ مجوز بوم‌گردی را مطرح کرد و صلاح دیدند مجوزها با این عنوان صادر شود. او سپس درباره‌ اینکه برخی می‌گویند، مسوولان پاسخگو نیستند و حتی نمی‌توان این مسائل را با آنها در میان گذاشت، گفت: من ۹۹درصد تماس‌هایم را جواب می‌دهم‌، مگر اینکه در حال صحبت کردن، سخنرانی یا در جلسه
باشم. این در حالی است که به گزارش «دنیای اقتصاد» با وجود تلاش‌های پی در پی خبرنگار این روزنامه برای تماس با اداره میراث فرهنگی استان اصفهان و مصلحی جهت پیگیری مساله یکی از همین اقامتگاه‌های بوم‌گردی این ارتباط به سختی برقرار شد. به نظر می‌رسد بوروکراسی غیرضروری برای پاسخگویی به رسانه‌ها در این سازمان، روند اطلاع‌رسانی را با مشکل روبه‌رو می‌کند.