گروه گردشگری- فعالیت بیش از نیمی از دفاتر خدمات مسافرتی ثبت شده کشور در تهران سبب شد تا مدیر کل میراث و گردشگری تهران به فکر خالی کردن این گردونه از آژانس‌هایی بیفتد که توان فعالیت را در این حوزه ندارند. این کار پس از ۶ ماه مطالعه انجام خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی در حوزه گردشگری از دفتر خدمات مسافرتی به عنوان واحدی نام برده می‌شود که در زمینه تنظیم برنامه‌های مسافرتی، فروش بلیت سفر، ذخیره مکان، اخذ روادید، تنظیم و انجام مسافرت گروهی داخلی و خارجی و هرگونه خدمات ایرانگردی و جهانگردی فعالیت می‌کند. در سامانه بند «ب» سازمان میراث و گردشگری استان تهران، ۱۶۴۰ دفتر خدمات مسافرتی به ثبت رسیده ‌است که به گفته «رجبعلی خسروآبادی» مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری تهران، بیش‌ از نصفی از آژانس‌های ثبت شده کشور در تهران مستقر هستند. خسرو آبادی درباره چند و چون فعالیت‌های این آژانس‌ها و مجوزهای آنان گفت: «مجوزهایی که تاکنون صادر شده برای سرمایه‌گذار و علاقه‌مندانی بوده که خواستار فعالیت و ورود به حوزه گردشگری بودند اما در این میان وظیفه ما آن است تا بستری آماده کنیم تا افرادی که واقعا علاقه‌مند هستند بتوانند فعالیت‌شان را معقولانه ادامه دهند.»
او در خصوص برنامه‌های اصلی که در حوزه مدیریت سازمان میراث و گردشگری تهران برای ساماندهی دفاتر خدمات مسافرتی در نظر دارد به خبرنگار میراث فرهنگی گفت: «در مرحله اول برخی از مواردی که امکان واگذاری آن به نهادهای مسوول در بخش خصوصی وجود دارد انجام خواهد شد. این امور همچون صدور مجوزها، طبق قانون واگذار می‌شود. حتی نظارت اجرایی برخی از حوزه‌ها را نیز واگذار خواهیم کرد.»
مدیر کل میراث و گردشگری تهران خاطرنشان کرد: «ظرف یک ماه آینده تعاملی با بخش خصوصی برقرار خواهد شد تا گردش اقتصادی مناسبی برای این بخش تعریف شود. هر کسی می‌تواند مدعی باشد که می‌خواهد کار کند، در این میان باید بستری مهیا شود تا بتواند این امر را اثبات کند. یا می‌تواند یا نه. اگر نمی‌تواند باید از گردونه کار خارج شود.» او با تاکید بر آنکه حضور افرادی که غیرفعال هستند سبب اشغال جای یک فعال می‌شود گفت: «برخی از توسعه‌های صورت گرفته به زمانی بازمی‌گردد که نظارت کافی وجود نداشت. از این رو نمی‌توان متوجه ‌شد که کسی فعال هست یا نه از این رو عملا احساس می‌‌شود که همه فعال هستند. اگر بتوانیم این امر را شفاف کنیم آدم‌ها یا واحدهایی که نمی‌توانند خدمت‌رسان باشند خود به خود از گردونه خدمت‌رسانی خارج می‌شوند. این امر رغبت را از جهت آنکه هر کسی بدون اطلاع، دانش و تجربه نمی‌تواند به این حوزه وارد شود کم می‌کند.»
خسروآبادی در خصوص برنامه‌هایی که برای تحقق این هدف در نظر دارد، گفت: «ساماندهی دفاتر خدمات مسافرتی از ورود تا خروج آنها انجام خواهد شد. در مرحله نخست باید بدانیم تهران به چند دفتر خدمات مسافرتی نیاز دارد که این امر نیازمند مطالعه است. سپس باید فرصتی ایجاد کرد تا افرادی که می‌توانند وارد این عرصه شوند، اگر نتوانند فعالیت کنند از این گردونه خارج خواهند شد. در واقع می‌توان گفت، ظرف چهار یا پنج سال به عدد واقعی دست خواهیم یافت.»
به گفته مدیر کل میراث و گردشگری تهران، طی جلسه‌ای که با انجمن دفاتر خدمات مسافرتی تهران برگزار شده است این تصور وجود دارد که بتوان ظرف ۶ ماه مطالعات را انجام و برنامه‌ای جامع در این خصوص ارائه داد. در نهایت امر دفاتر خدمات مسافرتی که توان فعالیت در فضای جدید را نخواهند داشت از گردونه گردشگری خارج خواهند شد.