سفر 41 میلیون گردشگر بیشتر از سال پیش
گروه گردشگری- طبق آخرین بررسی‎های انجام شده ازسوی سازمان توریسم جهانی، درسال2013 بیش از 41 میلیون گردشگر بیشتر از سال گذشته در جهان سفر کردند. گردشگران بین‌المللی به میزان 5 درصد در 9 ماه نخست سال 2013 رکورد گردشگران جهان را به 845 میلیون گردشگر در سراسر جهان رسانده است. این تعداد گردشگر سبب بهبود روند رشد اقتصاد جهانی شده است.
به گزارش «خبرگزاری میراث فرهنگی» همچنین برآورد شده است که حدفاصل ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۳، حدود ۴۱ میلیون گردشگر بیش از مدت مشابه در سال گذشته، در مسیرهای مختلف جهان سفر کرده‌اند. این افزایش گردشگران درسطح بین‌المللی سبب بهبود اقتصاد جهانی شده است.
به گزارش «دنیای اقتصاد» در سال ۲۰۱۲ نیز با عبور یک میلیاردمین گردشگر جهان از مرزهای بین‎المللی، پیش‌بینی سازمان گردشگری جهانی درمورد افزایش تعداد گردشگران جهان از یک میلیارد نفر در سال ۲۰۱۲ که سال گذشته اعلام شده بود تحقق یافت؛ البته آمار رشد در سال جاری با پیش‌بینی انجام شده در سال ۲۰۱۲ که خبر از اندکی کاهش در بازار تقاضای گردشگری برای سال ۲۰۱۳ داده شده بود، همخوانی ندارد. این تعداد مسافرت در سطح جهانی، از آن رو اهمیت دارد که نشانگر گسترش فعالیتی است که تا یک دهه گذشته، تنها در انحصار مردم ثروتمند بود.
«طالب رفاعی» دبیرکل سازمان گردشگری جهانی، با استناد به این گزارش اعلام کرد که روند فزاینده تعداد گردشگران در مدت مورد نظر بالاتراز میزان پیش‌بینی شده بوده و سهم بالایی در تولید اشتغال، میزان تولید ناخالص ملی و تعادل دستمزدها در بسیاری از مقصدهای گردشگری داشته است. این عوامل خود سبب رشد اقتصادی و حمایت از آن هم در کشورهای توسعه‌یافته و هم درکشورهای نوظهور بوده است.
درمیان کشورهای مختلف، روس‌ها با ۲۹ درصد رشد، بیشتر از دیگر کشورها گردشگر به کشورهای دیگر فرستاده‎اند. پس از روسیه، کشور چین است که با ۲۲ درصد رشد بیشترین مسافر را به خارج از مرزهای خود روانه کرده است. درعین حال تعداد مسافران از برخی کشورهای توسعه‌یافته کمتربوده است. سفر از کشور کانادا به خارج به میزان ۳ درصد افزایش داشته و از کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه نیز تنها ۲ درصد افزایش یافته است. کشور آلمان از رشد صفر و کشورهایی چون استرالیا، ایتالیا و ژاپن به طور کلی با کاهش تعداد سفرها مواجه بوده‎اند. از نظر مقصدهای گردشگری نیز مسافران همچنان به سفر به اروپا بیش از دیگر مقصدها علاقه دارند و این مساله با ۶ درصد رشد به‌ویژه در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، جنوب و کشورهای مدیترانه اروپا بیش از سایر بخش‎های این قاره مشاهده شده‌است. گزارش سازمان گردشگری جهانی همچنین یادآور شده است که چنین افزایشی برای سال ۲۰۱۳ پیش‌بینی شده بود و برابر با دو برابر میانگین نرخ رشد گردشگری خارجی اروپا از سال ۲۰۰۰ تاکنون است. رفاعی با اشاره به این مطلب افزود: «این ارقام به ویژه سبب دلگرمی است که ببینیم نتایج مثبتی در بسیاری از مقصدهای گردشگری اروپا که صنعت گردشگری بی‌تردید یکی از موتورهای محرک بهبود اقتصادی آن است، همچنان ادامه دارد.» این گزارش یادآور شده است که صنعت توریسم در آسیا و اقیانوسیه با توجه به ادامه روند رو‌به‌رشد بازدیدکنندگان و مسافران به منطقه جنوب شرقی آسیا که ۱۲ درصد افزایش داشته؛ به نتایج امیدبخش خود ادامه می‌دهد. در مقابل کشورهای آمریکایی خبر از ضعف رقابتی در حدود سه درصد می‎دهند که درمنطقه شمال آمریکا، به‌ویژه ایالات متحده، اندکی بهبود نشان داده است.
توریسم درآفریقا با توجه به بهبود روند اقتصادی در منطقه شمال این قاره، درحدود پنج درصد رشد داشته و در منطقه خاورمیانه نیز تنها از ۳/۰ درصد رشد مارجینال برخوردار بوده است.