ایجاد ثروت از طریق توسعه توریسم
گروه گردشگری- هشتمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی پانزدهم آذر ماه برابر با ششم دسامبر 2013 با سخنرانی مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشورمان، در کشور گامبیا برگزار شد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رحمانی موحد در این مراسم با اشاره به انتخاب هوشمندانه شعار این دوره اجلاس مبنی بر«ایجاد ثروت از طریق توسعه گردشگری»، بر اهمیت گردشگری در جهان امروز به عنوان یکی از صنایع برتر در زمینه ایجاد اشتغال، کسب درآمد، فقرزدایی و ابزاری مهم در دیپلماسی عمومی، برقراری صلح و امنیت و همچنین یکی از ارکان توسعه پایدار تاکید کرد.
وی با اشاره به مصوبات هفتمین اجلاس کارشناسان ارشد و وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی OIC و همچنین سومین کمیته پیگیری این سازمان از جمله جایزه مهر اصالت صنایع دستی، ایجاد مرکز هنرهای سنتی، توسعه گردشگری سلامت، توسعه اکوتوریسم و توسعه روادید الکترونیک گفت: براساس آمار سازمان جهانی جهانگردی تعداد گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۲ با رشدی بالغ بر
۴ درصد به رقم یک میلیارد و ۳۵ میلیون نفر رسیده که این تعداد ۳/۱ تریلیون دلار درآمد ایجاد کرده است. در این میان جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۲ میزبان تعداد ۳ میلیون و ۸۳۳ هزار و ۵۷۷ گردشگر ورودی بوده است. رحمانی موحد انتخاب شعار «تولید ثروت از طریق توسعه گردشگری» برای نخستین بار از سوی OIC را حرکت هوشمندانه‌ای دانست که حاکی از شناخت گردشگری به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد جهان است.
وی با بیان اینکه امروزه اغلب کشورهای توریست پذیر دنیا «گردشگری» را ابزاری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع خود می‌دانند، خاطرنشان کرد: در دنیای امروز گردشگری نه تنها به عنوان یکی از کارآمدترین ابزارهای دیپلماسی عمومی مورد توجه صاحب‌نظران است، بلکه ابعاد اقتصادی جدی‌تری نیز به خود گرفته و پس از صنعت نفت و خودروسازی، به عنوان سومین صنعت درآمدزا و اشتغال‌آفرین جهان به شمار می‌رود.
وی افزود: این صنعت پتانسیل ایجاد درآمد ارزی، اشتغال، تقویت ارتباط میان بخش‌های مختلف اقتصادی و قابلیت فقرزدایی از جوامع محلی را نیز دارد. معاون گردشگری کشورمان یادآور شد: روند رو به رشد گردشگران بین‌المللی حاکی از آن است که این صنعت یکی از سریع‌الرشدترین صنایع جهان محسوب می‌شود و به همان نسبت نیز تاثیرات شگرفی نیز روی مقوله اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و محیط زیست می‌گذارد.
رحمانی موحد اظهار کرد: در حقیقت شالوده گردشگری مسوولانه همان گردشگری پایدار است؛ با این تفاوت که در گردشگری مسوولانه افراد، سازمان‌ها و موسسات مسوول اعمال و نتایج فعالیت‌های خود هستند؛ ولی نهایتا هر دو مقوله، رو به سوی توسعه پایدار دارند.
وی با بیان اینکه توسعه پایدار گردشگری، فرآیندی است که با بهبود کیفیت زندگی میزبانان، تامین تقاضای بازدیدکنندگان و به همان نسبت حفاظت منابع طبیعی و انسانی در ارتباط است، افزود: این مهم، نیازمند مدیریتی قوی از سوی بخش دولتی، همکاری بخش خصوصی و مساعدت جوامع میزبان است. از این رو به منظور تحقق موفقیت‌آمیز گردشگری پایدار، این پارادایم مستلزم ترکیب چشم انداز، سیاست، برنامه‌ریزی، مدیریت، پایش و فرآیندهای یادگیری اجتماعی است که امید می‌رود در سایه تلاش و همکاری همه کشورهای عضو به این مهم نیز دست یابیم.
رحمانی موحد در این مراسم همچنین بر توسعه روابط گردشگری بین کشورهای اسلامی تاکید و کشورهای مالزی، تونس و فلسطین را به عنوان معاون رییس و ایران را به عنوان گزارشگر اجلاس هشتم وزرای گردشگری کشورهای اسلامی معرفی کرد.
وی همچنین به استناد ماده ۳۹ اجلاس هفتم وزرای گردشگری کشورهای اسلامی، گامبیا را به عنوان رییس جدید اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری کشورهای اسلامی معرفی و ریاست دوره هشتم را رسما به وزیر گردشگری این کشور واگذار کرد.
معاون گردشگری کشورمان در این مراسم از دولت و ملت گامبیا به دلیل میزبانی از هیات‌های حاضر در اجلاس و همچنین همکاری دبیر کل سازمان همکاری کشورهای اسلامی در برگزاری اجلاس هفتم و نیز سومین نشست کمیته پیگیری در تهران و همچنین تلاش‌های دبیرخانه و اعضای آن در راستای اجرای مصوبات این اجلاس قدردانی کرد.
هشتمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان کشورهای اسلامی از ۱۳ تا ۱۵ آذرماه سال جاری به میزبانی کشور گامبیا در بانجول پایتخت این کشور برگزارشد.
به گزارش «دنیای اقتصاد» ایران ریاست اجلاس هفتم وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان کشورهای اسلامی را برعهده داشت. هفتمین دور این اجلاس در سال ۲۰۱۲ به میزبانی تهران برگزار شده بود.